Een goed voorbeeld van de problemen die dat veroorzaakt bij de ‘Westerlingen’ is de Ford Kuga die drie jaar geleden niet aan te slepen was maar waarvan er nu ondanks forse kortingen tientallen bij de dealers staan te wachten op een koper.

"We zien steeds meer concurrentie van de binnenlanders die sterk in opmars zijn met werkelijk betere producten," zei CFO Robert Shanks van Ford onlangs al. "Wij hebben zelf de Kuga sterk verbeterd maar ik moet toch zeggen dat het succes beperkt blijft." Volgens deskundigen is het marktsegment voor kleine en middelgrote crossovers zo langzamerhand verzadigd. Bovendien kiezen veel Chinezen óf voor een kleine stadsauto of voor een groter model om de hele familie mee te kunnen nemen.

De problemen worden nog verergerd doordat de Chinese automarkt toch wel afgekoeld lijkt. De sterke daling van vorig jaar is, mede door stimuleringsmaatregelen van de overheid, voorbij maar de spectaculaire groei van eerder in dit decennium zit er toch niet meer in. Toyota en Volkswagen hebben onlangs hun verwachtingen voor de Chinese markt al naar beneden bijgesteld. "Automobilisten in China zijn veel minder merkvast dan in het Westen, dat speelt de Chinese fabrikanten in de kaart," stelde een analist tegenover de Wall Street Journal. Die krant roept daarbij de vraag op hoe lang het nog duurt voordat de Chinezen – net als eerder de Koreanen – de grote merken komen beconcurreren op hun thuismarkten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding