Oplossing voor 85.000 grotere dieselgate-auto’s in zicht

Een oplossing voor zo’n 85.000 Amerikaanse dieselauto’s van VW-merken met een 3-liter dieselmotor is in zicht.

Oplossing voor 85.000 grotere dieselgate-auto’s in zicht

"De onderhandelingen verlopen voorspoedig, we hopen er in oktober uit te zijn," heeft topman Dietmar Voggenreiter van Audi verklaard.

Volkswagen heeft met de Amerikaanse autoriteiten al overeenstemming bereikt over het aanpakken van 600.000 kleinere dieselmodellen en het compenseren van de eigenaren daarvan. Aan dat akkoord hangt al een prijskaartje van 15,3 miljard dollar. Maar voor 85.000 grotere en dus duurdere diesels is nog geen akkoord bereikt over hoe de problemen aan te pakken. Bovendien zijn die problemen van een wat andere en minder ernstige aard dan bij de kleinere modellen.

VW wil een technische oplossing bieden maar Amerikaanse advocaten én rechters vinden dat de autofabrikant de betrokkenen een net zo goede vergoedingsregeling moet bieden als de eigenaren van kleine auto’s en desnoods ook die grotere auto’s moet terugkopen. Als dat er uiteindelijk uitkomt, dan zou dat VW nog eens een paar miljard gaan kosten.

Oplossing voor 85.000 grotere dieselgate-auto’s in zicht - Automobielmanagement.nl

Oplossing voor 85.000 grotere dieselgate-auto’s in zicht

Een oplossing voor zo’n 85.000 Amerikaanse dieselauto’s van VW-merken met een 3-liter dieselmotor is in zicht.

Oplossing voor 85.000 grotere dieselgate-auto’s in zicht

"De onderhandelingen verlopen voorspoedig, we hopen er in oktober uit te zijn," heeft topman Dietmar Voggenreiter van Audi verklaard.

Volkswagen heeft met de Amerikaanse autoriteiten al overeenstemming bereikt over het aanpakken van 600.000 kleinere dieselmodellen en het compenseren van de eigenaren daarvan. Aan dat akkoord hangt al een prijskaartje van 15,3 miljard dollar. Maar voor 85.000 grotere en dus duurdere diesels is nog geen akkoord bereikt over hoe de problemen aan te pakken. Bovendien zijn die problemen van een wat andere en minder ernstige aard dan bij de kleinere modellen.

VW wil een technische oplossing bieden maar Amerikaanse advocaten én rechters vinden dat de autofabrikant de betrokkenen een net zo goede vergoedingsregeling moet bieden als de eigenaren van kleine auto’s en desnoods ook die grotere auto’s moet terugkopen. Als dat er uiteindelijk uitkomt, dan zou dat VW nog eens een paar miljard gaan kosten.