Volkswagen lijkt toch weer de grootste

Hoewel het er aan het begin van het jaar door alle dieselperikelen niet naar uitzag, lijkt Volkswagen dit jaar toch weer de grootste autoproducent ter wereld te worden. Met VW gaat het vrijwel overal ter wereld redelijk tot goed terwijl de eeuwige concurrent Toyota juist op de rem is gaan staan.

Volkswagen lijkt toch weer de grootste

Over de eerste zeven maanden van dit jaar staat de teller bij de VW-groep op 5.904.100 nieuwe auto’s en andere voertuigen. Dat is 1,3 procent meer dan vorig jaar. VW komt daarmee een goede 50.000 stuks hoger uit dan de 5.856.176 die Toyota er heeft verkocht, wat ook 0,4 procent minder is dan in dezelfde periode in 2015. General Motors blijft met 5.553.333 nieuwe voertuigen steevast op de derde plaats.

De analisten van het scoreboard hebben, zo lijkt het, zich de laatste tijd een beetje af laten leiden door de situatie in de Verenigde Staten. Daar verkochten VW, Audi en haar zustermerken tot eind juli zes procent minder auto’s dan vorig jaar. Maar Noord-Amerika stelt in aantallen gezien weinig voor voor de Duitse fabrikant. Die is veel meer afhankelijk van Europa, waar 2,6 procent meer auto’s werden verkocht, en tegenwoordig ook van China waar VW c.s. acht procent meer auto’s aan de man wisten te brengen. Aan de andere kant wordt Toyota geplaagd door de hoge koers van de Yen, reden waarom het hier en daar de productie van minder winstgevende auto’s wat heeft teruggedraaid.

Volkswagen lijkt toch weer de grootste - Automobielmanagement.nl

Volkswagen lijkt toch weer de grootste

Hoewel het er aan het begin van het jaar door alle dieselperikelen niet naar uitzag, lijkt Volkswagen dit jaar toch weer de grootste autoproducent ter wereld te worden. Met VW gaat het vrijwel overal ter wereld redelijk tot goed terwijl de eeuwige concurrent Toyota juist op de rem is gaan staan.

Volkswagen lijkt toch weer de grootste

Over de eerste zeven maanden van dit jaar staat de teller bij de VW-groep op 5.904.100 nieuwe auto’s en andere voertuigen. Dat is 1,3 procent meer dan vorig jaar. VW komt daarmee een goede 50.000 stuks hoger uit dan de 5.856.176 die Toyota er heeft verkocht, wat ook 0,4 procent minder is dan in dezelfde periode in 2015. General Motors blijft met 5.553.333 nieuwe voertuigen steevast op de derde plaats.

De analisten van het scoreboard hebben, zo lijkt het, zich de laatste tijd een beetje af laten leiden door de situatie in de Verenigde Staten. Daar verkochten VW, Audi en haar zustermerken tot eind juli zes procent minder auto’s dan vorig jaar. Maar Noord-Amerika stelt in aantallen gezien weinig voor voor de Duitse fabrikant. Die is veel meer afhankelijk van Europa, waar 2,6 procent meer auto’s werden verkocht, en tegenwoordig ook van China waar VW c.s. acht procent meer auto’s aan de man wisten te brengen. Aan de andere kant wordt Toyota geplaagd door de hoge koers van de Yen, reden waarom het hier en daar de productie van minder winstgevende auto’s wat heeft teruggedraaid.