Amerikaanse automarkt in de min

De Amerikaanse automarkt is nu duidelijk in de versukkeling geraakt. Ford, dat dat al voorspeld had, zag de autoverkopen in augustus acht procent lager uitkomen dan een jaar eerder terwijl General Motors een daling met vijf procent meldde. Fiat Chrysler ontspringt tot nu toe de dans want dat kon nog drie procent meer auto’s verkopen.

General Motors kwam met 212.915 verkopen aan particuliere eigenaren vijf procent lager uit. GM tekent daarbij aan dat de dealers met uiterst kleine voorraden werken. In de verhuurmarkt verkocht GM 34 procent minder dan een jaar geleden, wat overeenstemt met het beleid de aandacht meer te richten op de lucratievere particuliere autokoper. Ook is GM minder bereid de koper over de brug te halen met ‘incentives’, wat er toe leidde dat de gemiddelde verkoopprijs 1.600 dollar hoger lager dan een maand eerder.

Bij Ford liepen de verkopen aan fleet-eigenaren met 10 procent terug terwijl op de particuliere markt een min van acht procent werd genoteerd. Omdat de grotere modellen, zoals van Lincoln, het wel goed doen kon ook Ford de gemiddelde verkoopprijs met 1.200 dollar opvoeren. Verder ging het bij de bestelauto’s een stuk beter, met vooral 17 procent meer Transits.

Bij FCA is het succes volledig te danken aan het succes aan Jeep, Dodge en de andere grote modellen. Jeep kon een groei van 12 procent noteren, vooral dankzij het succes van de Cherokee waarvan er 41 procent meer werden verkocht dan een jaar geleden. Fiat en Chrysler verkochten elk juist ruim 20 procent minder auto’s dan vorig jaar augustus. Wel meldt FCA dat er in de eerste maand na de lancering 460 Fiat 124 Spiders zijn besteld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Amerikaanse automarkt in de min - Automobielmanagement.nl

Amerikaanse automarkt in de min

De Amerikaanse automarkt is nu duidelijk in de versukkeling geraakt. Ford, dat dat al voorspeld had, zag de autoverkopen in augustus acht procent lager uitkomen dan een jaar eerder terwijl General Motors een daling met vijf procent meldde. Fiat Chrysler ontspringt tot nu toe de dans want dat kon nog drie procent meer auto’s verkopen.

General Motors kwam met 212.915 verkopen aan particuliere eigenaren vijf procent lager uit. GM tekent daarbij aan dat de dealers met uiterst kleine voorraden werken. In de verhuurmarkt verkocht GM 34 procent minder dan een jaar geleden, wat overeenstemt met het beleid de aandacht meer te richten op de lucratievere particuliere autokoper. Ook is GM minder bereid de koper over de brug te halen met ‘incentives’, wat er toe leidde dat de gemiddelde verkoopprijs 1.600 dollar hoger lager dan een maand eerder.

Bij Ford liepen de verkopen aan fleet-eigenaren met 10 procent terug terwijl op de particuliere markt een min van acht procent werd genoteerd. Omdat de grotere modellen, zoals van Lincoln, het wel goed doen kon ook Ford de gemiddelde verkoopprijs met 1.200 dollar opvoeren. Verder ging het bij de bestelauto’s een stuk beter, met vooral 17 procent meer Transits.

Bij FCA is het succes volledig te danken aan het succes aan Jeep, Dodge en de andere grote modellen. Jeep kon een groei van 12 procent noteren, vooral dankzij het succes van de Cherokee waarvan er 41 procent meer werden verkocht dan een jaar geleden. Fiat en Chrysler verkochten elk juist ruim 20 procent minder auto’s dan vorig jaar augustus. Wel meldt FCA dat er in de eerste maand na de lancering 460 Fiat 124 Spiders zijn besteld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding