"Het is waarschijnlijk dat VW de EU-richtlijn voor oneerlijke commerciële praktijken, die misleidende reclame verbiedt, heeft overtreden. Of dat ook inderdaad het geval is, hangt af van factoren als de reclamestrategie die VW daar heeft gevolgd en hoe de EU-wet in nationale regels is overgezet," legt Jourova uit aan de Financial Times. Zij benadrukt dat Brussel de landen onder druk zet maar dat het uiteindelijk aan de nationale overheden is om al dan niet vervolging in te stellen.

Jourova stelt ook nog eens dat individuele consumenten en consumentenorganisaties zich bewust moeten zijn van hun recht om actie tegen VW te ondernemen. In België en enkele andere landen heeft de nationale consumentenbond het Duitse bedrijf al voor de rechter gesleept terwijl de Consumentenbond in ons land de zaak nog in onderzoek heeft. "Het is onze taak om consumenten aan te moedigen om na te denken over de bescherming die de Europese wetgeving hen biedt."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding