Bosch verder onder druk in ‘dieselgate’

Technici van toeleverancier Bosch hebben jarenlang actief meegewerkt aan de ontwikkeling van software om te sjoemelen bij het testen van dieselauto’s. Die Bosch-medewerkers wisten daarbij ook precies waar de software voor bedoeld was.

Bosch verder onder druk in ‘dieselgate’

Dat melden de Duitse media op basis van documenten die zijn ingediend in Amerikaanse rechtszaken wegens dieselgate. Bosch heeft VW in juni 2008 schriftelijk gevraagd haar vrij te stellen van enige verantwoordelijkheid als ‘de gevraagde verdere ontwikkeling van het aansturen van de motor er toe mocht leiden dat de gegevens mogelijkerwijs als sjoemelsoftware ingezet worden’. Bosch wijst er daarbij nadrukkelijk op dat het toepassen van een dergelijke functie in de VS verboden is en waarschuwt ook dat de certificering van de betrokken auto’s mogelijk ingetrokken wordt.

Advocaten van Amerikaanse bezitters van VW-diesels slepen Bosch dan ook steeds verder mee in hun schade-eisen. Ze beschuldigen het concern er nu van ‘meer dan tien jaar een actieve rol bij de ontwikkeling van aan VW geleverde software gespeeld te hebben.’ Bosch zelf geeft voorshands geen commentaar op de verdere beschuldigingen.

Bosch verder onder druk in ‘dieselgate’ - Automobielmanagement.nl

Bosch verder onder druk in ‘dieselgate’

Technici van toeleverancier Bosch hebben jarenlang actief meegewerkt aan de ontwikkeling van software om te sjoemelen bij het testen van dieselauto’s. Die Bosch-medewerkers wisten daarbij ook precies waar de software voor bedoeld was.

Bosch verder onder druk in ‘dieselgate’

Dat melden de Duitse media op basis van documenten die zijn ingediend in Amerikaanse rechtszaken wegens dieselgate. Bosch heeft VW in juni 2008 schriftelijk gevraagd haar vrij te stellen van enige verantwoordelijkheid als ‘de gevraagde verdere ontwikkeling van het aansturen van de motor er toe mocht leiden dat de gegevens mogelijkerwijs als sjoemelsoftware ingezet worden’. Bosch wijst er daarbij nadrukkelijk op dat het toepassen van een dergelijke functie in de VS verboden is en waarschuwt ook dat de certificering van de betrokken auto’s mogelijk ingetrokken wordt.

Advocaten van Amerikaanse bezitters van VW-diesels slepen Bosch dan ook steeds verder mee in hun schade-eisen. Ze beschuldigen het concern er nu van ‘meer dan tien jaar een actieve rol bij de ontwikkeling van aan VW geleverde software gespeeld te hebben.’ Bosch zelf geeft voorshands geen commentaar op de verdere beschuldigingen.