Europeanen laten Jaguar en Land Rover links liggen

Europeanen lijken na het Brexit referendum van eind juni Britse auto’s zoals Jaguar en Land Rover te boycotten. “Onze verkopers melden steeds meer dat kopers hun neus optrekken voor Britse auto’s nadat de Britten voor uittreding uit de EU hebben gestemd,” zegt de Duitse CEO Ralf Speth van Jaguar Land Rover.

Europeanen laten Jaguar en Land Rover links liggen

Speth voegde er aan toe dat JLR de investeringsplannen voor haar Britse fabrieken voorlopig nog niet heeft geschrapt. Hij dreigde echter wel het geld elders te besteden als er geen handelsakkoord met de EU komt. "Dan moeten we op een andere manier gaan denken en uitwerken hoe we Brexit het beste aan kunnen pakken. Daarbij gaat het dan over alles, ook de investeringen."

De Britse premier Theresa May heeft afgelopen weekend aangekondigd het Brexit-proces uiterlijk volgend jaar maart in gang te willen zetten. Groot-Brittannië zou dan in het voorjaar van 2019 daadwerkelijk uit de EU vertrekken. May voegde daar aan toe vooral in te zetten op beperking van het aantal immigranten uit de EU, ook als haar land daarvoor de toegang tot de vrije EU-markt op zou moeten geven. Vooral over dat laatste punt maken veel autobedrijven met grote fabrieken in Groot-Brittannië, behalve JLR ook bijvoorbeeld Nissan, Honda en Opel, zich grote zorgen. De autokoepel SMMT heeft herhaaldelijk benadrukt dat vrije toegang tot de Europese markt essentieel is voor de toekomst van de Britse auto-industrie die aan tienduizenden mensen werk biedt.

Europeanen laten Jaguar en Land Rover links liggen - Automobielmanagement.nl

Europeanen laten Jaguar en Land Rover links liggen

Europeanen lijken na het Brexit referendum van eind juni Britse auto’s zoals Jaguar en Land Rover te boycotten. “Onze verkopers melden steeds meer dat kopers hun neus optrekken voor Britse auto’s nadat de Britten voor uittreding uit de EU hebben gestemd,” zegt de Duitse CEO Ralf Speth van Jaguar Land Rover.

Europeanen laten Jaguar en Land Rover links liggen

Speth voegde er aan toe dat JLR de investeringsplannen voor haar Britse fabrieken voorlopig nog niet heeft geschrapt. Hij dreigde echter wel het geld elders te besteden als er geen handelsakkoord met de EU komt. "Dan moeten we op een andere manier gaan denken en uitwerken hoe we Brexit het beste aan kunnen pakken. Daarbij gaat het dan over alles, ook de investeringen."

De Britse premier Theresa May heeft afgelopen weekend aangekondigd het Brexit-proces uiterlijk volgend jaar maart in gang te willen zetten. Groot-Brittannië zou dan in het voorjaar van 2019 daadwerkelijk uit de EU vertrekken. May voegde daar aan toe vooral in te zetten op beperking van het aantal immigranten uit de EU, ook als haar land daarvoor de toegang tot de vrije EU-markt op zou moeten geven. Vooral over dat laatste punt maken veel autobedrijven met grote fabrieken in Groot-Brittannië, behalve JLR ook bijvoorbeeld Nissan, Honda en Opel, zich grote zorgen. De autokoepel SMMT heeft herhaaldelijk benadrukt dat vrije toegang tot de Europese markt essentieel is voor de toekomst van de Britse auto-industrie die aan tienduizenden mensen werk biedt.