Tesla-topman Elon Musk: NOOIT korting op de aankoopprijs

Tesla-verkopers mogen klanten onder geen beding een korting op de aankoopprijs bieden.

Topman Tesla Elon Musk: NOOIT korting op de aankoopprijs

Dat heeft topman Elon Musk verordonneerd in een nogal aangebrande brief nadat een Tesla-rijder op Twitter had laten weten dat hij wel degelijk korting had gekregen.

"Het is absoluut van vitaal belang dat we niet onderhandelen en geen korting aanbieden, zoals we al doen sinds we tien jaar geleden bestellingen zijn gaan noteren. Dit is fundamenteel voor onze integriteit en we hebben ook aan dat beleid vastgehouden tijdens de grote crisis van 2008/09." Musk vindt het nog wel aanvaardbaar dat er wat van de prijs af gaat bij een auto die voor proefritten is gebruikt of die in de showroom heeft gestaan. "Maar we geven NOOIT, NOOIT korting op een auto die in perfecte staat nieuw uit de fabriek komt. Daarom betaal ik zelf ook altijd de volle prijs voor een nieuwe auto, net als al mijn familie en mijn vrienden, hoe beroemd of invloedrijk ze ook mogen zijn."

Reacties

eindelijk eens iemand die het begrijpt. Het verdienmodel van hoge kortingen op nieuwe auto’s om het vervolgens via aftersales te proberen terug te verdienen is achterhaald, want ook daar is inmiddels de rek er volledig uit. Als je een product verkoopt, of het nou een auto is of een een ander gebruiks artikel, moet je achter je product en prijs staan en daaraan vasthouden.

Geplaatst door: F.G.M. Blommesteijn op

Hr. Musk blijft maar blaffen op zijn Amerikaans. Mooie auto hoor, maar wordt in NL nog steeds grotendeels betaalt door de belastingbetaler!

Geplaatst door: JP op

Prijsafspraken zijn verboden.

Geplaatst door: Jerry op

Toch heeft Elan Musk wel een punt, waarom alle korting weggeven aan de eindverbruiker, er moet zakelijk gezien toch geld worden verdient aan de verkoop van een auto.
Het gebeurd nu dikwijls dat de koper een flinke korting krijgt, maar dan wel de bijtelling aan de fiscus gaat betalen van de bruto prijs van de betreffende auto.
Laat de fabrikant/importeur dan maar alle auto’s netto prijzen met een minimale marge, omdat de verkopers toch alle korting weggeven, dan heeft de berijder een veel lagere bijtelling.
Dat scheelt flink in de bijtelling, want kortingen van 25%, vooral bij bedrijfswagens t/m 3500 Kg, zijn geen uitzondering.
Het is toch vreemd dat een auto 25% hoger in de prijslijst staat, dus kunstmatig hoog wordt gehouden en verkocht wordt met die enorme korting, er zit dus nog meer winst op.
Dan lijkt mij de prijsstelling alleen maar in het voordeel van de Fiscus, in verband met de te betalen bijtelling.
Dat dit ten nadeel is voor de Fiscus dat klopt, maar dat is wel een eerlijker beeld voor de bijtelling. Nu betaalt de berijder, zeker in geval van een grijs kenteken auto ook bijtelling over de genoten enorme korting en de te verrekenen BTW en de niet te betalen BPM bij een bedrijfsauto. Het blijft een vreemd verhaal.

Geplaatst door: Joop op
Tesla-topman Elon Musk: NOOIT korting op de aankoopprijs - Automobielmanagement.nl

Tesla-topman Elon Musk: NOOIT korting op de aankoopprijs

Tesla-verkopers mogen klanten onder geen beding een korting op de aankoopprijs bieden.

Topman Tesla Elon Musk: NOOIT korting op de aankoopprijs

Dat heeft topman Elon Musk verordonneerd in een nogal aangebrande brief nadat een Tesla-rijder op Twitter had laten weten dat hij wel degelijk korting had gekregen.

"Het is absoluut van vitaal belang dat we niet onderhandelen en geen korting aanbieden, zoals we al doen sinds we tien jaar geleden bestellingen zijn gaan noteren. Dit is fundamenteel voor onze integriteit en we hebben ook aan dat beleid vastgehouden tijdens de grote crisis van 2008/09." Musk vindt het nog wel aanvaardbaar dat er wat van de prijs af gaat bij een auto die voor proefritten is gebruikt of die in de showroom heeft gestaan. "Maar we geven NOOIT, NOOIT korting op een auto die in perfecte staat nieuw uit de fabriek komt. Daarom betaal ik zelf ook altijd de volle prijs voor een nieuwe auto, net als al mijn familie en mijn vrienden, hoe beroemd of invloedrijk ze ook mogen zijn."

Reacties

eindelijk eens iemand die het begrijpt. Het verdienmodel van hoge kortingen op nieuwe auto’s om het vervolgens via aftersales te proberen terug te verdienen is achterhaald, want ook daar is inmiddels de rek er volledig uit. Als je een product verkoopt, of het nou een auto is of een een ander gebruiks artikel, moet je achter je product en prijs staan en daaraan vasthouden.

Geplaatst door: F.G.M. Blommesteijn op

Hr. Musk blijft maar blaffen op zijn Amerikaans. Mooie auto hoor, maar wordt in NL nog steeds grotendeels betaalt door de belastingbetaler!

Geplaatst door: JP op

Prijsafspraken zijn verboden.

Geplaatst door: Jerry op

Toch heeft Elan Musk wel een punt, waarom alle korting weggeven aan de eindverbruiker, er moet zakelijk gezien toch geld worden verdient aan de verkoop van een auto.
Het gebeurd nu dikwijls dat de koper een flinke korting krijgt, maar dan wel de bijtelling aan de fiscus gaat betalen van de bruto prijs van de betreffende auto.
Laat de fabrikant/importeur dan maar alle auto’s netto prijzen met een minimale marge, omdat de verkopers toch alle korting weggeven, dan heeft de berijder een veel lagere bijtelling.
Dat scheelt flink in de bijtelling, want kortingen van 25%, vooral bij bedrijfswagens t/m 3500 Kg, zijn geen uitzondering.
Het is toch vreemd dat een auto 25% hoger in de prijslijst staat, dus kunstmatig hoog wordt gehouden en verkocht wordt met die enorme korting, er zit dus nog meer winst op.
Dan lijkt mij de prijsstelling alleen maar in het voordeel van de Fiscus, in verband met de te betalen bijtelling.
Dat dit ten nadeel is voor de Fiscus dat klopt, maar dat is wel een eerlijker beeld voor de bijtelling. Nu betaalt de berijder, zeker in geval van een grijs kenteken auto ook bijtelling over de genoten enorme korting en de te verrekenen BTW en de niet te betalen BPM bij een bedrijfsauto. Het blijft een vreemd verhaal.

Geplaatst door: Joop op