Interview: Fiat komt met driecilinder, stapt uit autoshows

Fiat werkt aan belangwekkend en in zekere zin ook best verrassend nieuws onder de motorkap, zo meldt CEO Alfredo Altavilla in een exclusief interview met onze medewerker Rob van Ginneken.

Interview: Fiat komt met driecilinder, stapt uit autoshows

Op de vraag of er wordt gewerkt aan alternatieven voor de TwinAir tweecilinder antwoordt de topman van Fiat Chrysler EMEA: ‘We komen met een nieuwe driecilinder motorenfamilie.’

Daarmee lijkt Fiat na jaren toch tegemoet te komen aan de kritiek van pers en publiek op de weliswaar guitige en ook karakteristiek klinkende, maar in de praktijk – laten we zeggen – niet overmatig zuinige tweecilinder.Gevraagd naar de toekomst van de zwaar geplaagde diesel en de introductie van elektromobiliteit reageert Altavilla: ‘Vanzelfsprekend investeren we binnen FCA ook in vormen van elektrische aandrijving, EV én hybride. Door steeds kostbaarder techniek om de diesel heen zie ik die op termijn wel verdwijnen uit auto’s van het A- en B-segment, maar vooralsnog hebben we ze hard nodig om de CO2 vloot-limieten in 2020 te halen.’

Altavilla tipt daarbij zelf aan dat CNG in die hele discussie best vaker mag worden genoemd.
‘Zo’n oplossing kost niet veel meer en met gas kun je bijna CO2-meutraal rijden, als je het goed aanpakt. We zijn er overigens al marktleider mee binnen Europa.’

In het algemeen gesproken draait FCA goed en zit boven de groei van de markt, zo zegt Altavilla. Hij noemt daarbij Spanje en Italië met name. Ongelukkig is het autoconcern met de ontwikkelingen in Turkije – ‘Ook al draaien onze fabrieken in Bursa 20 shifts per week om aan de vraag naar de Tipo te kunnen voldoen’ – en met name de Brexit baart zorgen.

‘Ook al hebben we nog geen direct probleem. Tegen de daling van de pond zijn we vooralsnog ingedekt, maar na eind dit jaar heb je die bescherming niet meer.’

Kennelijk heeft de FCA-regiotopman het méér dan een beetje gehad met autoshows in het algemeen en die van Parijs in het bijzonder: ‘Waarom zou je nog zoveel investeren? Wat krijg ik voor die vijf miljoen of meer terug? Alles gaat hier over de Franse automerken. Als de premier op bezoek komt, zie je die alleen langslopen op weg naar onze Franse buren. Misschien moeten we het maar bij de autosalon van Genève gaan houden, dat is voor de autowereld in elk geval neutraal gebied.’

Interview: Fiat komt met driecilinder, stapt uit autoshows 

Interview: Fiat komt met driecilinder, stapt uit autoshows - Automobielmanagement.nl

Interview: Fiat komt met driecilinder, stapt uit autoshows

Fiat werkt aan belangwekkend en in zekere zin ook best verrassend nieuws onder de motorkap, zo meldt CEO Alfredo Altavilla in een exclusief interview met onze medewerker Rob van Ginneken.

Interview: Fiat komt met driecilinder, stapt uit autoshows

Op de vraag of er wordt gewerkt aan alternatieven voor de TwinAir tweecilinder antwoordt de topman van Fiat Chrysler EMEA: ‘We komen met een nieuwe driecilinder motorenfamilie.’

Daarmee lijkt Fiat na jaren toch tegemoet te komen aan de kritiek van pers en publiek op de weliswaar guitige en ook karakteristiek klinkende, maar in de praktijk – laten we zeggen – niet overmatig zuinige tweecilinder.Gevraagd naar de toekomst van de zwaar geplaagde diesel en de introductie van elektromobiliteit reageert Altavilla: ‘Vanzelfsprekend investeren we binnen FCA ook in vormen van elektrische aandrijving, EV én hybride. Door steeds kostbaarder techniek om de diesel heen zie ik die op termijn wel verdwijnen uit auto’s van het A- en B-segment, maar vooralsnog hebben we ze hard nodig om de CO2 vloot-limieten in 2020 te halen.’

Altavilla tipt daarbij zelf aan dat CNG in die hele discussie best vaker mag worden genoemd.
‘Zo’n oplossing kost niet veel meer en met gas kun je bijna CO2-meutraal rijden, als je het goed aanpakt. We zijn er overigens al marktleider mee binnen Europa.’

In het algemeen gesproken draait FCA goed en zit boven de groei van de markt, zo zegt Altavilla. Hij noemt daarbij Spanje en Italië met name. Ongelukkig is het autoconcern met de ontwikkelingen in Turkije – ‘Ook al draaien onze fabrieken in Bursa 20 shifts per week om aan de vraag naar de Tipo te kunnen voldoen’ – en met name de Brexit baart zorgen.

‘Ook al hebben we nog geen direct probleem. Tegen de daling van de pond zijn we vooralsnog ingedekt, maar na eind dit jaar heb je die bescherming niet meer.’

Kennelijk heeft de FCA-regiotopman het méér dan een beetje gehad met autoshows in het algemeen en die van Parijs in het bijzonder: ‘Waarom zou je nog zoveel investeren? Wat krijg ik voor die vijf miljoen of meer terug? Alles gaat hier over de Franse automerken. Als de premier op bezoek komt, zie je die alleen langslopen op weg naar onze Franse buren. Misschien moeten we het maar bij de autosalon van Genève gaan houden, dat is voor de autowereld in elk geval neutraal gebied.’

Interview: Fiat komt met driecilinder, stapt uit autoshows