Toekomst Engelse Nissan-fabriek onzekerder

De toekomst van de grote Nissan-fabriek in het Noord-Engelse Sunderland, waar 7.000 mensen werken, is onzeker geworden.

Nissan wil vanwege de problemen door Brexit niet meer met stelligheid zeggen dat het nieuwe model van de Juke in Sunderland gebouwd gaat worden. "Beslissingen over waar we nieuwe modellen voor de Europese markt gaan bouwen, worden van geval tot geval genomen," is het vage commentaar dat Chief Performance Officier Trevor Mann wil geven.

De meeste in Sunderland gebouwde auto’s gaan naar andere Europese landen. Dat kan in gevaar komen als Groot-Brittannië geen vrije toegang meer heeft tot de markt in de rest van de EU. Londen lijkt daar steeds minder waarde aan te hechten; zo heeft premier Theresa May vorige week gezegd liever de vrije markt op te geven dan migranten uit de EU vrij toe te laten tot haar land.

Die verhalen beginnen bij Nissan steeds meer in het verkeerde keelgat te schieten. Nissan dreigt daarom voorlopig niet meer te investeren in de fabriek. Vorig jaar deelde het Japanse bedrijf nog mee dat de volgende Juke naar Engeland komt maar volgens Mann is dat nu niet zeker meer. Eerder al heeft Nissan-topman Carlos Ghosn geëist dat de Britse regering toezegt de eventueel door Brexit geleden schade te vergoeden voordat hij beslist over de toekomst van Sunderland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Toekomst Engelse Nissan-fabriek onzekerder - Automobielmanagement.nl

Toekomst Engelse Nissan-fabriek onzekerder

De toekomst van de grote Nissan-fabriek in het Noord-Engelse Sunderland, waar 7.000 mensen werken, is onzeker geworden.

Nissan wil vanwege de problemen door Brexit niet meer met stelligheid zeggen dat het nieuwe model van de Juke in Sunderland gebouwd gaat worden. "Beslissingen over waar we nieuwe modellen voor de Europese markt gaan bouwen, worden van geval tot geval genomen," is het vage commentaar dat Chief Performance Officier Trevor Mann wil geven.

De meeste in Sunderland gebouwde auto’s gaan naar andere Europese landen. Dat kan in gevaar komen als Groot-Brittannië geen vrije toegang meer heeft tot de markt in de rest van de EU. Londen lijkt daar steeds minder waarde aan te hechten; zo heeft premier Theresa May vorige week gezegd liever de vrije markt op te geven dan migranten uit de EU vrij toe te laten tot haar land.

Die verhalen beginnen bij Nissan steeds meer in het verkeerde keelgat te schieten. Nissan dreigt daarom voorlopig niet meer te investeren in de fabriek. Vorig jaar deelde het Japanse bedrijf nog mee dat de volgende Juke naar Engeland komt maar volgens Mann is dat nu niet zeker meer. Eerder al heeft Nissan-topman Carlos Ghosn geëist dat de Britse regering toezegt de eventueel door Brexit geleden schade te vergoeden voordat hij beslist over de toekomst van Sunderland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding