Bovendien kijkt Brussel of er actie te ondernemen is omdat vrijwel geen enkel Europees land ondanks herhaaldelijk aandringen heeft onderzocht of andere autofabrikanten dan Volkswagen zich aan fraude met emissiegegevens schuldig hebben gemaakt.

Europees commissaris voor industriezaken Elzbieta Bienkowska zit al enige tijd bovenop het dieselgate-dossier. Zij is er voorstander van dat Volkswagen maar ook andere fabrikanten die gesjoemeld hebben hard worden aangepakt. De commissaris kijkt nu serieus naar mogelijkheden om daarnaast ook landen die willens en wetens niets tegen het sjoemelen hebben gedaan eveneens het vuur aan de schenen te leggen. Het zit de commissie vooral dwars dat de Duitse minister voor transport Alexander Dobrindt tot nu toe geen juridische stappen tegen het Volkswagen-concern heeft genomen.

Het tweede punt van kritiek heeft te maken met het feit dat slechts 4 van de 28 EU-landen, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië, verder in dieselgate zijn gedoken. Op dit punt behoort ons land dus ook tot de ‘verdachten’. Dat landen het voor gezien houden, heeft veel te maken met het feit dat ze liever niet te veel toezicht op de autosector houden, is de gedachte in Commissiekringen.