Oplaadbedrijven dupe van Amerikaanse VW-deal

De afspraken die de Amerikaanse overheid heeft gemaakt met Volkswagen om dieselgate de wereld uit te krijgen, kunnen de nekslag betekenen voor bedrijven die oplaad-infrastructuur willen aanleggen en exploiteren.

Oplaadbedrijven dupe van Amerikaanse VW-deal

"Bedrijven kunnen niet investeren in nieuwe oplaad-producten of -diensten als er één dominerende speler op de markt is die ‘strafdollars’ kan gebruiken en die daardoor geen rekening hoeft te houden met de normale financiële regels."

Dat schrijft ChargePoint, eigenaar van het grootste netwerk aan laadstations in de VS met meer dan 30.000 oplaadpunten, aan de rechter die de overeenkomst tussen Volkswagen en de autoriteiten moet bekrachtigen. In die deal staat dat Volkswagen twee miljard dollar moet besteden aan de aanleg, de bouw en het beheer van infrastructuur voor zero-emissie voertuigen. Daarmee wordt echter de bodem onder de commerciële markt voor die infrastructuur weggeslagen, denkt ChargePoint. "De markt zal van nu tot half 2019 rond 800 miljoen dollar waard kunnen zijn. Maar de afspraken met Volkswagen dreigen elke concurrentie te verstikken," schrijft het bedrijf in een juridisch verzoek om een streep te halen door die afspraken. De rechter zal de bezwaren verder horen tijdens een voor volgende week geplande hoorzitting.

Oplaadbedrijven dupe van Amerikaanse VW-deal - Automobielmanagement.nl

Oplaadbedrijven dupe van Amerikaanse VW-deal

De afspraken die de Amerikaanse overheid heeft gemaakt met Volkswagen om dieselgate de wereld uit te krijgen, kunnen de nekslag betekenen voor bedrijven die oplaad-infrastructuur willen aanleggen en exploiteren.

Oplaadbedrijven dupe van Amerikaanse VW-deal

"Bedrijven kunnen niet investeren in nieuwe oplaad-producten of -diensten als er één dominerende speler op de markt is die ‘strafdollars’ kan gebruiken en die daardoor geen rekening hoeft te houden met de normale financiële regels."

Dat schrijft ChargePoint, eigenaar van het grootste netwerk aan laadstations in de VS met meer dan 30.000 oplaadpunten, aan de rechter die de overeenkomst tussen Volkswagen en de autoriteiten moet bekrachtigen. In die deal staat dat Volkswagen twee miljard dollar moet besteden aan de aanleg, de bouw en het beheer van infrastructuur voor zero-emissie voertuigen. Daarmee wordt echter de bodem onder de commerciële markt voor die infrastructuur weggeslagen, denkt ChargePoint. "De markt zal van nu tot half 2019 rond 800 miljoen dollar waard kunnen zijn. Maar de afspraken met Volkswagen dreigen elke concurrentie te verstikken," schrijft het bedrijf in een juridisch verzoek om een streep te halen door die afspraken. De rechter zal de bezwaren verder horen tijdens een voor volgende week geplande hoorzitting.