Hyundai zwaar getroffen door stakingen

Hyundai heeft deze maand tot nu toe de helft minder auto’s kunnen exporteren dan vorig jaar rond deze tijd. De productie is ernstig vertraagd door aanhoudende stakingen. Die stakingen vormen een jaarlijks ritueel maar zijn nu nog erger dan in vorige jaren, met 24 werkonderbrekingen sinds juli.

Hyundai zwaar getroffen door stakingen

Hyundai en zustermerk Kia worden overspoeld door vragen van dealers waar hun auto’s blijven, schrijven de Koreaanse media. De autofabrikant heeft net met de militante bonden een voorzichtig akkoord bereikt over de lonen en andere arbeidsvoorwaarden zodat de hoop bestaat dat het werk de komende weken weer opgepakt kan worden. De bonden blijven daarnaast wel bang dat Hyundai/Kai vanwege de onrust een steeds groter deel van de productie verplaatst naar andere landen. Buitenlandse fabrieken kunnen nu twee miljoen auto’s per jaar meer produceren dan die in thuisland Zuid-Korea.

Hyundai heeft daarnaast nog te maken met een terugroep-actie van de Sonata. Hyundai heeft eigenaren van dat model in de VS een gratis reparatie en verlengde garantie aangeboden. Daarop hebben eigenaren van de Sonata in Zuid-Korea zelf een soortgelijke behandeling geëist, wat Hyundai nog eens kapitalen kan kosten.

Hyundai zwaar getroffen door stakingen - Automobielmanagement.nl

Hyundai zwaar getroffen door stakingen

Hyundai heeft deze maand tot nu toe de helft minder auto’s kunnen exporteren dan vorig jaar rond deze tijd. De productie is ernstig vertraagd door aanhoudende stakingen. Die stakingen vormen een jaarlijks ritueel maar zijn nu nog erger dan in vorige jaren, met 24 werkonderbrekingen sinds juli.

Hyundai zwaar getroffen door stakingen

Hyundai en zustermerk Kia worden overspoeld door vragen van dealers waar hun auto’s blijven, schrijven de Koreaanse media. De autofabrikant heeft net met de militante bonden een voorzichtig akkoord bereikt over de lonen en andere arbeidsvoorwaarden zodat de hoop bestaat dat het werk de komende weken weer opgepakt kan worden. De bonden blijven daarnaast wel bang dat Hyundai/Kai vanwege de onrust een steeds groter deel van de productie verplaatst naar andere landen. Buitenlandse fabrieken kunnen nu twee miljoen auto’s per jaar meer produceren dan die in thuisland Zuid-Korea.

Hyundai heeft daarnaast nog te maken met een terugroep-actie van de Sonata. Hyundai heeft eigenaren van dat model in de VS een gratis reparatie en verlengde garantie aangeboden. Daarop hebben eigenaren van de Sonata in Zuid-Korea zelf een soortgelijke behandeling geëist, wat Hyundai nog eens kapitalen kan kosten.