Volkswagen kan nu de betreffende VW’s en Audi’s met een 2-liter motor aanpakken, de eigenaren enkele duizenden dollars compensatie bieden of hun auto’s desgewenst terug kopen. Ook kan Volkswagen beginnen met de afgesproken investeringen in infrastructuur en dergelijke voor ‘groen’ rijden.

Met de deal is, zoals eerder gemeld, een bedrag gemoeid van ruim 15 miljard dollar. "De definitieve goedkeuring is een belangrijke mijlpaal op onze reis om de zaken in de VS recht te zetten. We waarderen de inspanningen die alle betrokken partijen hebben geleverd. Volkswagen is toegewijd om dit programma nu zo naadloos mogelijk uit te voeren voor de getroffen klanten en heeft daar ook belangrijke middelen en mensen voor beschikbaar gesteld," zegt Hinrich J. Woebcken, president en CEO van Volkswagen Group of America, Inc. VW moet nu nog overeenstemming bereiken over de aanpak van dieselauto’s met zwaardere motoren.

Ondanks dieselgate blijft VW Groep wel miljarden investeren in onderzoek en ontwikkeling. Volgens een onderzoek van Strategy&, een onderdeel van PwC, heeft Volkswagen met 12,2 miljard euro het hoogste innovatiebudget van alle ondernemingen ter wereld. Als percentage van de omzet blijft VW echter met ruim vijf procent in de middenmoot steken.