"De cijfers tonen de operationele kracht van het pakket merken binnen de groep," zegt bestuursvoorzitter Matthias Müller dan ook. Ook financieel topman Frank Witter is tevreden: "Ondanks grote uitdagingen en de negatieve invloed van het dieselprobleem behoudt de Volkswagen Groep een sterk financieel fundament. Onze liquiditeit biedt de financiële stabiliteit om actief de toekomst van mobiliteit vorm te geven en tegelijkertijd de financiële gevolgen van dieselgate op te vangen."

De groep draaide in de periode tot eind september een omzet van 159,9 miljard, dat is op de kop af 0,2 procent minder dan een jaar eerder. De operationele winst kwam uit op 11,3 miljard. De nettowinst steeg weliswaar met 48 procent naar ruim 5,9 miljard maar dat komt vooral doordat in het derde kwartaal van vorig jaar de eerste reserveringen voor dieselgate werden afgeboekt.

De merken uit het Duitse concern verkochten alles bij elkaar 7.653.000 nieuwe voertuigen, bijna drie procent meer dan een jaar eerder. VW zelf kwam op 3,2 miljoen auto’s, dat is 100.000 minder dan een jaar eerder, terwijl ook de winst bij dit onderdeel onder meer door hogere reclamekosten fors duikelde. Audi kon 1,2 miljoen auto’s verkopen plus nog eens 411.000 via haar Chinese joint-venture. Verder kwam Skoda op 606.000 auto’s terwijl Seat er 400.000 haalde. Daarnaast verkocht de bestelwagentak 342.000 voertuigen en kwamen Scania en MAN samen op 134.000 vrachtwagens.