In Europa ging de operationele winst wel sterk omhoog van 9 miljoen dollar vorig jaar naar 138 miljoen nu waarmee dit het beste derde kwartaal was voor Ford Europe sinds 2007. Ford herhaalde daarbij wel dat Brexit haar Europese dochter 140 miljoen dollar aan gemiste verdiensten zal gaan kosten.

Doordat Ford in de VS 11 procent minder auto’s verkocht en ook in Europa en Zuid-Amerika lager uitkwam, ging de omzet ook met 6 procent omlaag naar 35,9 miljard dollar. Ford slaagde er alleen in China en de rest van Azië in om de afzet op te voeren. Ford heeft herhaald dat de marge op haar Noord-Amerikaanse activiteiten dit jaar lager uit zal komen dan in 2015. De autobouwer heeft daarbij vooral last van het feit dat Amerikanen de grote en meer winstgevende auto’s en pick-ups die Ford juist bouwt meer en meer links laten liggen. Om de schade te beperken, heeft Ford de prijzen in de VS vorige maand verhoogd met 2,5 procent. "Wat in ons bedrijf gebeurt is werkelijk wat er in Noord-Amerika gebeurt," zegt financieel topman Bon Shanks. Hij benadrukt echter wel dat de onderneming nog altijd een sterke balans en uitstekende kasstroom heeft.