1,8 miljard verlies voor Mitsubishi

Mitsubishi heeft in het halfjaar tot eind september een verlies geleden van 1,8 miljard euro. Vorig jaar werd in die eerste helft van het boekjaar nog 452 miljoen euro winst gedraaid. De omzet kelderde met bijna 20 procent naar 7,5 miljard euro.

1,8 miljard verlies voor Mitsubishi

De slechte resultaten zijn geheel te wijten aan het gesjoemel met het brandstofverbruik van kleine auto’s, de zogenaamde ‘kei-cars’. Daardoor zijn de verkopen van die autootjes in Japan ingestort. De reservering van 1,4 miljard euro die Mitsubishi daarvoor heeft gemaakt is ook verantwoordelijk voor het grote verlies. Wordt die post niet meegeteld, dan komt de Japanse autobouwer ‘slechts’ 275 miljoen in het rood uit.

Mitsubishi hoopt dat het tij gekeerd is na de gedeeltelijke overname door Nissan en de komst van Carlos Ghosn als nieuwe leider. Voor de komende tijd staat een reeks nieuwe modellen op het programma, waaronder een nieuwe generatie SUV’s voor Europa, die het bedrijf nieuw leven in moeten blazen. Het autobedrijf wijst er daarbij op dat de verkopen in Europa, de VS en ook Australië de laatste maanden nagenoeg stabiel zijn gebleven.

1,8 miljard verlies voor Mitsubishi - Automobielmanagement.nl

1,8 miljard verlies voor Mitsubishi

Mitsubishi heeft in het halfjaar tot eind september een verlies geleden van 1,8 miljard euro. Vorig jaar werd in die eerste helft van het boekjaar nog 452 miljoen euro winst gedraaid. De omzet kelderde met bijna 20 procent naar 7,5 miljard euro.

1,8 miljard verlies voor Mitsubishi

De slechte resultaten zijn geheel te wijten aan het gesjoemel met het brandstofverbruik van kleine auto’s, de zogenaamde ‘kei-cars’. Daardoor zijn de verkopen van die autootjes in Japan ingestort. De reservering van 1,4 miljard euro die Mitsubishi daarvoor heeft gemaakt is ook verantwoordelijk voor het grote verlies. Wordt die post niet meegeteld, dan komt de Japanse autobouwer ‘slechts’ 275 miljoen in het rood uit.

Mitsubishi hoopt dat het tij gekeerd is na de gedeeltelijke overname door Nissan en de komst van Carlos Ghosn als nieuwe leider. Voor de komende tijd staat een reeks nieuwe modellen op het programma, waaronder een nieuwe generatie SUV’s voor Europa, die het bedrijf nieuw leven in moeten blazen. Het autobedrijf wijst er daarbij op dat de verkopen in Europa, de VS en ook Australië de laatste maanden nagenoeg stabiel zijn gebleven.