Topman Matthias Müller wil zeker acht miljard besparen en ook duizenden banen schrappen om de groep als geheel maar vooral het merk VW zelf weer voldoende winstgevend te maken. Dat stuit echter op sterk verzet van de vakbonden die de helft van de zetels in de toezichtsraad bezetten. Ook de deelstaat Nedersaksen die vanwege haar grote aandelenpakket twee zetels heeft, is tegen omdat de plannen de werkgelegenheid bij de grootste werkgever ernstig in gevaar zouden brengen.

Hoewel vooral Audi en Porsche het ook financieel prima doen, haalde VW in het derde kwartaal slechts een winstmarge van 1,6 procent, een erg laag percentage in de internationale autowereld. Vooral door de sterke positie van de bonden ligt de productiviteit erg laag en zijn de kosten ook erg hoog. VW biedt wereldwijd werk aan 600.000 mensen, waarvan de helft in Duitsland, in meer dan 100 fabrieken. Müller wil daar het mes in zetten maar vindt daarbij de machtige bonden op zijn weg. De huidige baas van VW zelf, Herbert Diess, is de afgelopen tijd ook al meerdere malen openlijk in aanvaring gekomen met de voorzitter van de ondernemingsraad – en lid van de Raad van Toezicht – Bernd Osterloh. Het belangrijkste struikelblok is dat VW een deel van de productie naar goedkopere landen wil verplaatsen, iets wat tot nu toe bij de bonden op een onverbiddelijk NEIN stuit.