"Er zijn nog altijd veel problemen zoals het bereik, de tijd die het kost om weer op te laden en de prestaties van de batterijen. Maar we willen onszelf toch klaarstomen om ze te kunnen verkopen als de markt er om blijkt te vragen," zei vice-president Takahiko Ijichi bij de presentatie van de halfjaar cijfers. Hij benadrukte echter dat waterstof-cellen voor Toyota de belangrijkste alternatieve aandrijfbron zijn en blijven. "Die visie is niet veranderd." Ijichi gaf verder ook geen tijdschema voor het eventueel introduceren van batterij-EV’s.

In de zes maanden tot eind september zag Toyota de omzet dalen met ruim 7 procent naar 126 miljard dollar terwijl de nettowinst met liefst 36 procent kelderde naar omgerekend 3,78 miljard dollar. Dat kwam niet alleen door de sterke Yen maar ook door tegenvallende verkopen in de Verenigde Staten. Daar doet vooral de Prius het slecht doordat Amerikanen vanwege de lage brandstofprijzen toch weer liever in een groter model of pick-up stappen. In Europa gingen de verkopen met bijna 7 procent omhoog naar 434.381 auto’s. Wereldwijd werden er 4.363.537 auto’s afgezet, nog altijd twee procent meer dan een jaar eerder. Toyota blijft scherp op de kosten en denkt daarom toch dat de winst over het hele boekjaar nog wat hoger uit zal kunnen komen dan eerder voorspeld.