Schadeclaim van 100 miljard tegen vrachtwagenbouwers

De Europese vrachtwagenfabrikanten worden mogelijk geconfronteerd met een schadeclaim die kan oplopen tot 100 miljard euro vanwege hun rol in het eerder door de EU ‘opgerolde’ kartel in de sector. Claimspecialist Bentham Europe werkt momenteel aan zo’n claim waarvoor het de steun hoopt te krijgen van miljoenen vrachtwagen-kopers.

DAF, Volvo Trucks, Daimler en Iveco kregen eerder dit jaar van de Europese Commissie een boete van 2,9 miljard euro opgelegd wegens ongeoorloofde prijs- en andere afspraken. Omdat Scania geen overeenkomst wilde sluiten, loopt het onderzoek tegen dat VW-bedrijf nog terwijl zusterbedrijf MAN als klokkenluider vrijuit ging.

De afspraken zijn gemaakt in de jaren 1997 tot 2011. Volgens Bentham Europe zijn er in die periode rond de 10 miljoen vrachtauto’s verkocht die door het kartel elk 10.500 euro duurder waren dan nodig was geweest. Bentham, dat ook een zaak voert namens aandeelhouders van VW wegens hun schade door dieselgate, heeft nog geen advocatenkantoor gekozen voor de nieuwe zaak. "Wij proberen dit onder de aandacht te brengen van zo veel mogelijk kopers van vrachtwagens. We willen de slachtoffers van dit kartel de kans bieden om gezamenlijk hun schade te verhalen," zegt chief investment officer Jeremy Marshall.

Schadeclaim van 100 miljard tegen vrachtwagenbouwers - Automobielmanagement.nl

Schadeclaim van 100 miljard tegen vrachtwagenbouwers

De Europese vrachtwagenfabrikanten worden mogelijk geconfronteerd met een schadeclaim die kan oplopen tot 100 miljard euro vanwege hun rol in het eerder door de EU ‘opgerolde’ kartel in de sector. Claimspecialist Bentham Europe werkt momenteel aan zo’n claim waarvoor het de steun hoopt te krijgen van miljoenen vrachtwagen-kopers.

DAF, Volvo Trucks, Daimler en Iveco kregen eerder dit jaar van de Europese Commissie een boete van 2,9 miljard euro opgelegd wegens ongeoorloofde prijs- en andere afspraken. Omdat Scania geen overeenkomst wilde sluiten, loopt het onderzoek tegen dat VW-bedrijf nog terwijl zusterbedrijf MAN als klokkenluider vrijuit ging.

De afspraken zijn gemaakt in de jaren 1997 tot 2011. Volgens Bentham Europe zijn er in die periode rond de 10 miljoen vrachtauto’s verkocht die door het kartel elk 10.500 euro duurder waren dan nodig was geweest. Bentham, dat ook een zaak voert namens aandeelhouders van VW wegens hun schade door dieselgate, heeft nog geen advocatenkantoor gekozen voor de nieuwe zaak. "Wij proberen dit onder de aandacht te brengen van zo veel mogelijk kopers van vrachtwagens. We willen de slachtoffers van dit kartel de kans bieden om gezamenlijk hun schade te verhalen," zegt chief investment officer Jeremy Marshall.