Volgens de Ram-rijders is de uitstoot van de grote auto’s 14 keer zo hoog als wettelijk is toegestaan. Het gaat daarbij om auto’s die verkocht zijn tussen 2007 en 2012, dus voordat dieselgate bij Volkswagen in de publiciteit kwam. De eisers hebben ook FCA’s dieseltechnologie partner Cummins in de zaak betrokken. FCA wijst de claims mede namens Cummins van de hand en zegt zich rigoureus te zullen verzetten.

De advocaten van de eisers stellen dat vervuilende stoffen die afgebroken zouden moeten worden binnen de dieselmotoren in werkelijkheid in de buitenlucht ontsnappen. Daardoor wordt de totale emissie twee keer zo hoog terwijl het brandstofverbruik ook hoger uitkomt dan is opgegeven. In de aan de rechtbank in Detroit overlegde stukken worden Fiat Chrysler en Cummins beschuldigd van fraude, valse advertenties en misdadige praktijken. "Wat Chrysler en Cummins hier aan fraude en verdoezeling presteren is misdadig en we denken dat we een diep ingegraven schema hebben bloot gelegd," aldus schade-advocaat Steve Berman. Ram is sinds 2009 een eigen merk binnen FCA en werd voordien verkocht als Dodge.