Enquêtecommissie: ‘EC is nalatig in aanpak sjoemelsoftware’

De Europese Commissie is nalatig geweest door jarenlang geen actie te ondernemen tegen het gebruik van sjoemelsoftware in dieselauto’s terwijl er volop signalen binnenkwamen. En de EU-lidstaten hebben veel te weinig toezicht gehouden op de auto-industrie en de laboratoriumtesten die de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen op de weg verbloemen.

Die harde conclusies trekt de enquêtecommissie van het Europees Parlement die ‘dieselgate’ het afgelopen jaar onderzocht. Nadat in september vorig jaar duidelijk werd dat diesels van Volkswagen van sjoemelsoftware waren voorzien, bleken veel andere automerken ook trucs te verzinnen om op papier te kunnen voldoen aan de milieunormen.

Grootschalig consumentenbedrog

De onderzoekscommissie probeerde afgelopen jaar te achterhalen wie in Brussel iets kan worden verweten. Na het horen van EU-commissarissen, ministers, toezichthouders, keuringsinstanties en topmannen van automerken is het ,,ontluisterend vast te stellen dat dit grootschalig consumentenbedrog zo lang heeft kunnen doorgaan”, aldus commissielid en mederapporteur Gerben-Jan Gerbrandy (D66).

Enquêtecommissie: ‘EC is nalatig in aanpak sjoemelsoftware’ - Automobielmanagement.nl

Enquêtecommissie: ‘EC is nalatig in aanpak sjoemelsoftware’

De Europese Commissie is nalatig geweest door jarenlang geen actie te ondernemen tegen het gebruik van sjoemelsoftware in dieselauto’s terwijl er volop signalen binnenkwamen. En de EU-lidstaten hebben veel te weinig toezicht gehouden op de auto-industrie en de laboratoriumtesten die de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen op de weg verbloemen.

Die harde conclusies trekt de enquêtecommissie van het Europees Parlement die ‘dieselgate’ het afgelopen jaar onderzocht. Nadat in september vorig jaar duidelijk werd dat diesels van Volkswagen van sjoemelsoftware waren voorzien, bleken veel andere automerken ook trucs te verzinnen om op papier te kunnen voldoen aan de milieunormen.

Grootschalig consumentenbedrog

De onderzoekscommissie probeerde afgelopen jaar te achterhalen wie in Brussel iets kan worden verweten. Na het horen van EU-commissarissen, ministers, toezichthouders, keuringsinstanties en topmannen van automerken is het ,,ontluisterend vast te stellen dat dit grootschalig consumentenbedrog zo lang heeft kunnen doorgaan”, aldus commissielid en mederapporteur Gerben-Jan Gerbrandy (D66).