Daarmee wordt een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het koningsdrama bij het Indiase concern, dat begon met het opzij schuiven van ‘buitenstaander’ Cyrus Misty als hoogste bestuurder.
 

De beschuldiging komt van Nusli Wadia, afkomstig uit een andere Indiase ondernemersfamilie en commissaris bij Tata Steel, het moederbedrijf van het voormalige Hoogovens in IJmuiden. Wadia komt met zijn verhaal in een lange brief aan de aandeelhouders van Tata Steel die later deze week moeten beslissen of ze Misty definitief ontslaan. Hij stelt dat Ratan Tata en een medewerker hebben geprobeerd koersgevoelige informatie los te krijgen over een aantal concernondernemingen. Dat is sinds een jaar of twee ook in India wettelijk verboden.

Het koningsdrama lijkt zich tegelijkertijd ook te verplaatsen naar de auto-activiteiten. Misty is nog steeds wel bestuurder van Tata Motors. De holding wil hem ook daar weg hebben maar stuit daarbij op tegenstand van enkele grote Amerikaanse aandeelhouders. Die hebben aangekondigd tegen het voorstel te zullen stemmen. Volgens Bloomberg bezit de groep alles bij elkaar 18,5 procent van de aandelen Tata Motors zodat hun stem doorslaggevend zou kunnen zijn. Omdat moederbedrijf Tata Sons problemen ziet aankomen, heeft het vorige week opeens zelf 1,7 procent aandelen in de autodochter opgekocht.