Volgens Toyota zijn ‘powertrains’ steeds meer hetzelfde of nagenoeg hetzelfde – one-size-fits-all – en concurreren autofabrikanten meer en meer op andere aspecten van de auto zoals stijl, interieur en vooral connectiviteit en andere digitale kunstjes.

De aankondiging komt tegelijk met het bericht dat Toyota haar benzine-hybride technologie verder wil ontwikkelen. Auto’s worden steeds meer opgewerkte computers waarbij de mechanische onderdelen gestandaardiseerd worden. Als dat het geval is, dan kunnen we die onderdelen ook onderling aan elkaar verkopen of leveranciers de vrijheid bieden dat te doen, is de redenering van Toyota.

Toshiyuki Mizushima, directeur van de powertrain divisie: "Onze leveranciers maken veel technologie die alleen kan worden gebruikt door Toyota. Dat willen we veranderen in een systeem waarbij we samen met die leveranciers technologie in een vroegere stadium ontwikkelen zodat zij die technologie ook aan niet-Toyota klanten kunnen verkopen." Het idee zou Japanse onderdelenfabrikanten als Denso en Aisin ook de kans geven hun concurrentiepositie tegenover bijvoorbeeld Robert Bosch of Continental te versterken.