Peugeot wil daar nu snel verbetering in brengen door sterk te investeren in het dealernet, niet alleen in uitbreiding maar ook in scholing en training. Daarnaast gaat Peugeot ook proberen met een reeks nieuwe modellen de Chinese autokoper te verleiden.

Peugeot verkocht wereldwijd in 2016 1,9 miljoen auto’s, ruim 12 procent meer dan in het voorafgaande jaar. Daarbij is de Franse autobouwer er ook in geslaagd de verhouding tussen Europa en de rest van de wereld wat recht te trekken. 43 procent van de afzet kwam van elders tegen 36 procent in 2015. Maar China blijkt een steen om de nek, geeft directeur Jean-Philippe Imparato toe in een interview met de Franse zakenkrant La Tribune. "We zijn daar door een heel moeilijke tijd gegaan." Hij wijt dat aan de veroudering en het gebrek aan kwaliteit van het dealernet en net zo zeer aan het feit dat het productenaanbod een beetje uit de tijd is geraakt. "Een deel van ons netwerk heeft niet genoeg expertise en er wordt ook onvoldoende geïnvesteerd. Dat gaan we verbeteren maar dat kost wel tijd." Wat modellen betreft moet de 3008, die in China 4008 heet, soelaas bieden. "2016 was zeker moeilijk maar we zijn wel met positief nieuws geëindigd. In december verkochten we 43.800 auto’s in China, een nieuw maandrecord. Ik blijf dus positief."