Analyse: Is Citroën ‘t stiefkind van PSA geworden?

De cijfers zijn veelzeggend. Terwijl Peugeot vorig jaar met om precies te zien 1.919.460 personenauto’s en bestelwagens 12,27 procent meer wist te verkopen dan in 2015, kwam zustermerk Citroën met 1.140.941 voertuigen zelfs 1,72 procent negatief uit. Dat lijkt de indruk te bevestigen dat het merk met de ‘deux chevrons’ steeds meer het stiefkindje binnen de Franse autogroep PSA is geworden.

Analyse: Is Citroën ‘t stiefkind van PSA geworden?

Dat Citroën de afzet zelfs zag dalen vergeleken met het voorafgaande jaar, onderstreept nog eens dat het merk het ook veel slechter doet dan de automarkt als geheel. Kijken we naar Europa dan blijkt Citroën over de eerste elf maanden net iets minder auto’s verkocht te hebben dan een jaar eerder terwijl de Europese automarkt als geheel met een goede twee procent groeide. In december lagen de verkopen bij het Franse merk zelfs bijna vijf procent lager terwijl Europa een plus van bijna vijf procent neer kon zetten. PSA-stalgenoot Peugeot kwam over elf maanden op drie procent groei, wel positief maar overigens ook lager dan het marktgemiddelde dus.

Kijkend naar het modellenoverzicht van PSA dan blijkt de schade voor Citroën hier en daar nog aanzienlijk groter. Van de C5 werden er afgelopen jaar zelfs 60 procent minder verkocht dan in 2015, van het belangrijkste model van Citroën C4 17 procent minder en van de C4 Cactus 7,5 procent minder. De C3 deed het dankzij een nieuwe versie model een stuk beter want daarvan gingen er 10 procent meer de showroom uit. Dan nog even de belangrijke Franse thuismarkt, nog altijd goed voor 17 procent van alle verkopen van Citroën. Daar moest het merk in 2016 drie procent inleveren terwijl Peugeot en vooral Renault juist een flinke sprong voorwaarts maakten.

Wat is het probleem dan bij Citroën. Volgens de Britse topvrouw Linda Jackson zit het venijn er vooral in dat Citroën achterop is geraakt met het lanceren van nieuwe modellen. Kon Peugeot aardig wat succes boeken met de 4008, Citroën had de afgelopen tijd nauwelijks iets nieuws om mee te pronken. Jackson noemt dat in een interview met de Franse zakenkrant Les Echos ‘een zaak van de productcyclus, zoals men dat in de autowereld uitdrukt’. "Het verhaal ziet er op dit moment niet erg gunstig uit, dat is waar. We zitten momenteel op de bodem van die cyclus. We hebben vooral te weinig te bieden in het SUV-segment." Jackson vindt wel dat de schade relatief beperkt is gebleven : "De wereldwijde verkopen zijn redelijk stabiel gebleven, we hebben niet meer dan 20.000 eenheden moeten inleveren."

Jackson wijst verder vooral op de problemen die Citroën blijkt te ondervinden in China. Daar zakten de verkopen vorig jaar in met bijna 18 procent, opnieuw een iets slechtere prestatie dan bij het zustermerk. "Daar kan ik niet omheen, de situatie ligt erg gecompliceerd daar. De markt in China wordt vooral gedragen door Chinese fabrikanten en door SUV’s. Gelukkig hebben we de kleine C3XR waarvan er aardig wat meer werden verkocht. Opnieuw : om ons merk daar opnieuw te lanceren moeten we meer SUV’s hebben." Citroën hoopt er dit jaar nog één te lanceren, een model dat dicht tegen de C4 AirCross aan zal zitten. Die zal echter niet voor 2018 op de markt komen in Europa, wat doet vrezen dat Citroën opnieuw een moeilijk jaar zal beleven.

Reacties

Ik ben er van overtuigd dat de matige kwaliteit ook meespeelt. Laat ze de garantie naar 5 jaar verhogen. Kijk dan maar eens wat er gebeurd!! (zie KIA)

Geplaatst door: Ed op

Misschien een beetje schuiven met de prijzen; Peugeot iets duurder, Citroën iets goedkoper, maar of het veel verschil uitmaakt voor het resultaat van PSA valt te bezien.

Geplaatst door: Hermjan op

Wat in dit overzicht niet tot uiting komt is of in 2015 de cijfers van de ds modellen werden meegeteld en bv in 2016 niet het “verzelfstandigen” van ds. dat zou al een ander beeld kunnen opleveren.

Geplaatst door: Gwen op

In het bericht wordt DS niet genoemd. Is dit ‘nieuwe’ merk DS een groeier in Europa? Dit lanceren van het merk DS duidt meteen op één van de problemen: warrige marketing en uitventen van de historie.

Geplaatst door: Nico op

Ook een deel van het “probleem” is waarschijnlijk veroorzaakt doordat de merken naast elkaar in de showroom verkocht worden waardoor de klant misschien eerder kiest voor het leidende merk Peugeot. En de aandacht van de ondernemer en verkoopstaf meer bij Peugeot en de bonussen ligt.

Geplaatst door: Willem op

Na jaren van ellende ging de verkoop van Citroen omhoog vervolgens maak je een nieuw merk van een gedeelte van Citroen en veroordeel je Citroen tot goedkoop B-merk (zonder goedkope prijzen). Handig!

Geplaatst door: Jerry op
Analyse: Is Citroën ‘t stiefkind van PSA geworden? - Automobielmanagement.nl

Analyse: Is Citroën ‘t stiefkind van PSA geworden?

De cijfers zijn veelzeggend. Terwijl Peugeot vorig jaar met om precies te zien 1.919.460 personenauto’s en bestelwagens 12,27 procent meer wist te verkopen dan in 2015, kwam zustermerk Citroën met 1.140.941 voertuigen zelfs 1,72 procent negatief uit. Dat lijkt de indruk te bevestigen dat het merk met de ‘deux chevrons’ steeds meer het stiefkindje binnen de Franse autogroep PSA is geworden.

Analyse: Is Citroën ‘t stiefkind van PSA geworden?

Dat Citroën de afzet zelfs zag dalen vergeleken met het voorafgaande jaar, onderstreept nog eens dat het merk het ook veel slechter doet dan de automarkt als geheel. Kijken we naar Europa dan blijkt Citroën over de eerste elf maanden net iets minder auto’s verkocht te hebben dan een jaar eerder terwijl de Europese automarkt als geheel met een goede twee procent groeide. In december lagen de verkopen bij het Franse merk zelfs bijna vijf procent lager terwijl Europa een plus van bijna vijf procent neer kon zetten. PSA-stalgenoot Peugeot kwam over elf maanden op drie procent groei, wel positief maar overigens ook lager dan het marktgemiddelde dus.

Kijkend naar het modellenoverzicht van PSA dan blijkt de schade voor Citroën hier en daar nog aanzienlijk groter. Van de C5 werden er afgelopen jaar zelfs 60 procent minder verkocht dan in 2015, van het belangrijkste model van Citroën C4 17 procent minder en van de C4 Cactus 7,5 procent minder. De C3 deed het dankzij een nieuwe versie model een stuk beter want daarvan gingen er 10 procent meer de showroom uit. Dan nog even de belangrijke Franse thuismarkt, nog altijd goed voor 17 procent van alle verkopen van Citroën. Daar moest het merk in 2016 drie procent inleveren terwijl Peugeot en vooral Renault juist een flinke sprong voorwaarts maakten.

Wat is het probleem dan bij Citroën. Volgens de Britse topvrouw Linda Jackson zit het venijn er vooral in dat Citroën achterop is geraakt met het lanceren van nieuwe modellen. Kon Peugeot aardig wat succes boeken met de 4008, Citroën had de afgelopen tijd nauwelijks iets nieuws om mee te pronken. Jackson noemt dat in een interview met de Franse zakenkrant Les Echos ‘een zaak van de productcyclus, zoals men dat in de autowereld uitdrukt’. "Het verhaal ziet er op dit moment niet erg gunstig uit, dat is waar. We zitten momenteel op de bodem van die cyclus. We hebben vooral te weinig te bieden in het SUV-segment." Jackson vindt wel dat de schade relatief beperkt is gebleven : "De wereldwijde verkopen zijn redelijk stabiel gebleven, we hebben niet meer dan 20.000 eenheden moeten inleveren."

Jackson wijst verder vooral op de problemen die Citroën blijkt te ondervinden in China. Daar zakten de verkopen vorig jaar in met bijna 18 procent, opnieuw een iets slechtere prestatie dan bij het zustermerk. "Daar kan ik niet omheen, de situatie ligt erg gecompliceerd daar. De markt in China wordt vooral gedragen door Chinese fabrikanten en door SUV’s. Gelukkig hebben we de kleine C3XR waarvan er aardig wat meer werden verkocht. Opnieuw : om ons merk daar opnieuw te lanceren moeten we meer SUV’s hebben." Citroën hoopt er dit jaar nog één te lanceren, een model dat dicht tegen de C4 AirCross aan zal zitten. Die zal echter niet voor 2018 op de markt komen in Europa, wat doet vrezen dat Citroën opnieuw een moeilijk jaar zal beleven.

Reacties

Ik ben er van overtuigd dat de matige kwaliteit ook meespeelt. Laat ze de garantie naar 5 jaar verhogen. Kijk dan maar eens wat er gebeurd!! (zie KIA)

Geplaatst door: Ed op

Misschien een beetje schuiven met de prijzen; Peugeot iets duurder, Citroën iets goedkoper, maar of het veel verschil uitmaakt voor het resultaat van PSA valt te bezien.

Geplaatst door: Hermjan op

Wat in dit overzicht niet tot uiting komt is of in 2015 de cijfers van de ds modellen werden meegeteld en bv in 2016 niet het “verzelfstandigen” van ds. dat zou al een ander beeld kunnen opleveren.

Geplaatst door: Gwen op

In het bericht wordt DS niet genoemd. Is dit ‘nieuwe’ merk DS een groeier in Europa? Dit lanceren van het merk DS duidt meteen op één van de problemen: warrige marketing en uitventen van de historie.

Geplaatst door: Nico op

Ook een deel van het “probleem” is waarschijnlijk veroorzaakt doordat de merken naast elkaar in de showroom verkocht worden waardoor de klant misschien eerder kiest voor het leidende merk Peugeot. En de aandacht van de ondernemer en verkoopstaf meer bij Peugeot en de bonussen ligt.

Geplaatst door: Willem op

Na jaren van ellende ging de verkoop van Citroen omhoog vervolgens maak je een nieuw merk van een gedeelte van Citroen en veroordeel je Citroen tot goedkoop B-merk (zonder goedkope prijzen). Handig!

Geplaatst door: Jerry op