Britse auto-industrie bezorgd over Brexit

De Britse auto-industrie maakt zich ernstig zorgen nu premier Theresa May zich in haar eerste grote speech over Brexit heeft uitgesproken voor het totaal breken met de interne markt in de EU. May wil wel een nieuw handelsakkoord met de rest van Europa sluiten, maar ‘liever geen deal dan een slechte deal.’

Britse auto-industrie bezorgd over Brexit

Groot-Brittannië telt een aantal grote autofabrieken, zoals van Nissan, Honda, Jaguar Land Rover en Opel, die voor een groot deel gericht zijn op de export naar andere landen in Europa. Die handelsstromen zouden in gevaar kunnen komen als de Britten geen vrije toegang meer hebben tot de interne EU-markt, zoals May schijnt te willen.

De Britse organisatie voor de auto-industrie SMMT wijst er daarom op ‘dat erkenning door de premier van het belang van de interne markt voor de autosector een kritische factor is’. "De regering moet een overeenkomst afleveren waar deelname aan de douane-unie deel van uit maakt om de handel met de EU te garanderen. Die handel moet tarief-vrij zijn en alle belemmeringen vermijden die de investeringen, groei en de keus voor de consument in gevaar kunnen brengen." De SMMT vreest daarbij nu al dat het niet makkelijk zal zijn om dat te bereiken. "Als we weer tarieven krijgen, dan bedreigt dat de levensvatbaarheid van onze sector."

Britse auto-industrie bezorgd over Brexit - Automobielmanagement.nl

Britse auto-industrie bezorgd over Brexit

De Britse auto-industrie maakt zich ernstig zorgen nu premier Theresa May zich in haar eerste grote speech over Brexit heeft uitgesproken voor het totaal breken met de interne markt in de EU. May wil wel een nieuw handelsakkoord met de rest van Europa sluiten, maar ‘liever geen deal dan een slechte deal.’

Britse auto-industrie bezorgd over Brexit

Groot-Brittannië telt een aantal grote autofabrieken, zoals van Nissan, Honda, Jaguar Land Rover en Opel, die voor een groot deel gericht zijn op de export naar andere landen in Europa. Die handelsstromen zouden in gevaar kunnen komen als de Britten geen vrije toegang meer hebben tot de interne EU-markt, zoals May schijnt te willen.

De Britse organisatie voor de auto-industrie SMMT wijst er daarom op ‘dat erkenning door de premier van het belang van de interne markt voor de autosector een kritische factor is’. "De regering moet een overeenkomst afleveren waar deelname aan de douane-unie deel van uit maakt om de handel met de EU te garanderen. Die handel moet tarief-vrij zijn en alle belemmeringen vermijden die de investeringen, groei en de keus voor de consument in gevaar kunnen brengen." De SMMT vreest daarbij nu al dat het niet makkelijk zal zijn om dat te bereiken. "Als we weer tarieven krijgen, dan bedreigt dat de levensvatbaarheid van onze sector."