NEVS hoopt daarbij eind dit jaar te beginnen in een nieuwe fabriek in Tianjin die een capaciteit moet krijgen van 200.000 voertuigen per jaar.

NEVS is de eerste ‘buitenlandse’ joint-venture – met weliswaar sterke banden met China – die van Beijing het groene licht krijgt voor de productie van EV’s. De regering probeert het makkelijker te maken voor buitenlandse fabrikanten om in elektrische auto’s te investeren maar dat blijft voorlopig nog een moeizaam proces.

Hoewel de fabriek nog in aanbouw is, heeft NEVS wel al een belangrijke opdracht binnen kunnen halen. Al in 2015 bestelde Panda New Energy, dat ‘nieuwe-energie’ voertuigen wil gaan leasen, liefst 150.000 auto’s van het type 9-3 sedan. Met die order kan uiteindelijk een bedrag gemoeid zijn van meer dan 12 miljard dollar. De auto’s moeten over een periode van drie jaar worden afgeleverd waarmee NEVS voor de eerste jaren al voor een kwart van de totale productie een afnemer heeft. Een ander bedrijf, China Volant Industry Co, heeft een principe-overeenkomst voor 20.000 auto’s per jaar maar daarvoor zijn de definitieve papieren nog niet getekend.