De rechters wezen de stelling van de dieselrijder af dat de auto ‘niet verkocht had mogen worden omdat er verborgen gebreken in zaten’. De man had de auto in 2012, dus ruim voor dieselgate bekend werd gekocht. Zijn advocaat stelde dat de eigenaar niet met die auto kon rijden omdat hij dan wegens het gesjoemel een overtreding zou begaan. De advocaat van d’Ieteren vond echter dat niet van een verborgen gebrek gesproken kon worden, een redenering die de rechtbank volgde.

De uitspraak kan wat licht werpen op een soortgelijke zaak die de Belgische consumentenbond Test Aankoop tegen d’Ieteren en Volkswagen zelf heeft aangespannen namens zo’n 10.000 bezitters van een dieselwagen. De behandeling van die zaak is inmiddels door een andere Brussels rechter uitgesteld. Volkswagen en de importeur krijgen zo de tijd om op een lijst van alle klagers de modellen en chassisnummers van hun auto’s te kunnen controleren.

Ook een soortgelijke actie bij een rechter in Londen is uitgesteld. Die zaak is door advocatenkantoor Harcus Sinclair aangespannen namens 27.000 Britse dieselrijders. Vlak voor de behandeling sloten andere advocaten zich bij de eis aan wat voor het hof aanleiding was de behandeling te verdagen om die pleiters de gelegenheid te bieden hun eisen op elkaar af te stemmen. Harcus Sinclair werkt nog aan soortgelijke acties in andere landen.