Merkendirecteur Yves Bonnefont verwacht nog wel dat DS dit jaar voor het vijfde achtereenvolgende jaar minder auto’s zal verkopen maar hoopt dat die trend in 2018 ten goede zal keren.

Wereldwijd verkocht het merk vorig jaar niet meer dan 86.000 auto’s. In 2012 waren dat er nog 129.000. In China, waar de merken al apart worden verkocht, daalde de afzet vorig jaar met 25 procent op een markt die juist 14 procent groeide terwijl DS in Europa op een toch al bescheiden aantal nog eens 13 procent moest inleveren. ‘Een verandering gaat nooit gemakkelijk,” aldus Bonnefont. "Wij hopen echter in 2018 de opgaande lijn weer te pakken te krijgen door het netwerk verder uit te rollen en door de komst van nieuwe modellen." Wat dat laatste betreft mikt ook DS op het snelgroeiende SUV segment met een middelgrote auto die later dit jaar uit moet komen.

DS hoopt midden volgend jaar in Europa over zo’n 500 showrooms te beschikken terwijl dat er nu nog op de kop af 111 zijn. Hoeveel van die dealers momenteel Citroën en DS verkopen is niet bekend. In ieder geval krijgen de showrooms van DS een eigen, onderscheidend interieur en apart personeel. PSA heeft ondanks al die inspanningen met het aparte en duurdere merk DS wel een belangrijke barrière te nemen: kopers in de hele wereld zijn meestal niet erg bereid om veel geld neer te tellen voor een auto uit Frankrijk.