Volkswagen neemt daarvan 1,22 miljard voor haar rekening. Bosch, dat nu voor ‘eerst bij een dieselgate-deal is betrokken, betaalt de rest. Het Duitse bedrijf tekent daarbij wel aan dat dat geen schuldbekentenis betekent.

De overeenkomst heeft betrekking op dieselauto’s met een 3-liter motor die buiten de eerder getroffen regeling voor 14 miljard dollar vielen. Net als bij de andere modellen krijgen de eigenaren de mogelijkheid hun auto terug te verkopen of met schadevergoeding aan te passen. De regeling moet, zoals gebruikelijk, nog wel goedgekeurd worden door de toezichthouders en uiteindelijk door de rechter die het dieselgate-dossier behandelt. Gaan die niet akkoord, dan kan de rekening voor dit deel van dieselgate tot boven de vier miljard dollar oplopen.

Volkswagen sluit daarmee een hoofdstuk rond dieselgate af maar het boek kan nog lang niet dicht, verwoordt het Duitse economische dagblad Handelsblatt. Overal in de wereld lopen nog schadeclaims van getroffen autobezitters terwijl veel regeringen, niet in het minst in Europa, de zaken ook nog steeds in behandeling hebben. Analisten schatten inmiddels dat de schade voor de VW Groep op kan lopen tot meer dan 25 miljard dollar. Dat zou betekenen dat het Duitse concern nog meer geld voor het schandaal moet reserveren dan tot nu toe opzij is gezet.