Key Safety Systems is zelf de vierde airbagproducent ter wereld met een wereldwijd marktaandeel van vier procent. De mogelijkheid bestaat dat een andere concurrent, het Zweedse Autoliv, alsnog onderdelen van Takata overneemt. Autoliv zou echter geen interesse hebben in een volledige overname.

Takata is verantwoordelijk voor de grootste terugroep-actie die ooit heeft plaatsgevonden in de internationale autowereld. Inmiddels heeft een reeks automerken samen al meer dan 100 miljoen auto’s terug laten komen omdat de airbags van Japanse makelij mogelijk kunnen exploderen. Dat aantal loopt de laatste tijd ook weer verder op. Takata zelf heeft al toegegeven dat binnen het bedrijf al 15 jaar bekend was dat er gevaar dreigde. Wereldwijd worden zeker 15 dodelijke ongevallen toegeschreven aan de exploderende airbags.

Het bedrijf is daardoor getroffen door vele miljarden aan schadeclaims. Takata verkeert inmiddels op de rand van de financiële afgrond en zoekt in allerijl naar een reddende engel. Het comité dat naar de gegadigden kijkt heeft nu Key Safety Systems als overnemer aanbevolen, zegt Takata zelf in een verklaring. Er is echter nog geen definitief besluit genomen en de kans bestaat nog steeds dat Takata zelf faillissement aan zal moeten vragen.