Dat komt vooral doordat een elektromotor slechts uit 200 onderdelen bestaat terwijl er in een benzine- of dieselmotor tien keer zo veel zitten.

Dat voorspelt Martin Prager, voorzitter van de sectie faillissementsrecht bij de Duitse advocatenvereniging. "Veel onderdelen, van zuigers, versnellingsbak tot de uitlaat, zijn straks niet meer nodig. Dat wordt de doodsteek voor de toeleveranciers, daar gaan we echt een faillissementsgolf beleven," denkt Prager. Vooral hooggespecialiseerde toeleveringsbedrijven zullen die slag niet overleven, vreest hij. "Momenteel biedt de hele sector in ons land werk aan meer dan een miljoen mensen. Het is realistisch om aan te nemen dat zeker 100.000 banen daarvan verloren zullen gaan."

E-auto’s zijn in Duitsland zelf tot nu toe niet of nauwelijks aangeslagen. Op dit moment rijden er 26.000 vol-elektrische en 130.000 hybride auto’s bij de oosterburen rond. Maar ook Prager wijst er weer op dat alle grote fabrikanten zich volledig op de EV hebben gestort. "Het komt onverbiddelijk op ons af."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding