In totaal werden daarmee 124.000 nieuwe auto’s afgeleverd. De daling komt geheel voor rekening van wat Audi noemt ‘tijdelijke buitengewone effecten’ in China door de omschakeling op een nieuw verkoopmodel. Daardoor lag de afzet in dat land 35 procent lager dan in januari 2015. Elders in de wereld gaan de zaken beter, met een groei van bijna 12 procent op de Amerikaanse markt en van ruim drie procent in Europa.

Audi is in China in samenwerking met partner FAW begonnen met een nieuw strategisch groeiplan voor de lange termijn. Veel dealers zijn het daar niet mee eens, reden om hun activiteiten voor het Duitse merk op een laag pitje te zetten. "In Europa en Noord-Amerika konden we meer klanten dan ooit bereiken. En we blijven net zo optimistisch over onze toekomstige business-activiteiten in China," zegt verkoopdirecteur Dietman Voggenreiter. Hij kan nog melden dat vooral de A4 en de A5 het goed doen met een groei van meer dan 14 procent. Daarnaast verwacht Voggenreiter veel van de afgelopen maand gelanceerde Q5 en de A5 Sportback.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding