De spanning is zo ver opgelopen dat CEO Mary Barry van General Motors in allerijl het vliegtuig heeft gepakt om de gemoederen te sussen, voor zover dat nog mogelijk is. Ook haar ‘PSA-collega’ Carlos Tavares is naar Duitsland getogen om te redden wat er te redden valt. Hij moet echter ook in Frankrijk heel wat vragen beantwoorden.

De mogelijke overname van Opel door Peugeot – Citroën wordt nauwelijks meer genoemd – lekte dinsdag uit. Beide bedrijven moesten de berichten vervolgens in allerijl bevestigen. Inmiddels is gebleken dat zelfs directeur Karl-Thomas Neumann van Opel er niets van wist. Het plan komt uit de koker van Barra die na jaren sukkelen en geld verspillen genoeg heeft van Opel en die Europese tak van haar autobedrijf zo snel mogelijk kwijt wil. Barra’s voorgangers hebben dat al enkele keren geprobeerd maar voor de huidige CEO is de maat écht vol. Barra zou de zaken persoonlijk hebben geregeld met Tavares die graag ziet dat zijn PSA een maatje groter wordt, al was het alleen maar om zijn vroegere baas Carlos Ghosn bij Renault voorbij te steken. Hun idee voor de fusie komt dan weer voort uit de al bestaande samenwerking bij enkele concrete projecten waarbij inmiddels teams van beide fabrikanten min of meer in elkaar zijn geschoven. "Van het één is vanzelf het ander gekomen," aldus een bron ‘die er van op de hoogte is’.

Maar de fusie tussen twee niet al te goed draaiende Europese autobedrijven zal ongetwijfeld leiden tot het sluiten van fabrieken en dus verdwijnen van banen. Kostenbesparing is immers een essentiële voorwaarde voor het succes van een dergelijk bedrijfshuwelijk. Voldoende reden dus voor de machtige Duitse vakbonden om fel te protesteren tegen de plannen. "Opel wordt opgeofferd," roepen zij inmiddels in koor. Maar ook politici, zowel van de deelstaat als federaal, roepen in dit verkiezingsjaar om het hardst dat er in ieder geval geen banen mogen verdwijnen. De zaken lopen zo hard op dat Tavares en vermoedelijk ook Barra zelfs bij bondskanselier Angela Merkel zijn ontboden.
Tavares zal ook in eigen land veel uitleg moeten geven over het lot van de vele Franse fabrieken. Ook daar staan verkiezingen op de rol, wat extra meetelt omdat de Franse staat sinds de redding in 2014 een grote aandeelhouder in PSA is. Op haar beurt heeft ook de Britse regering haar ongerustheid laten blijken omdat Opel, of daar Vauxhall, ook in Groot-Brittannië een grote werkgever is.

PSA en General Motors hebben tot nu toe verder geen nadere mededelingen gedaan. Over de gevolgen van de overname voor fabrieken, banen, productie en andere aspecten hullen ze zich in stilzwijgen maar dat zal niet lang zo kunnen blijven. Tavares zelf zal ongetwijfeld het nodige uitleggen als hij volgende week de jaarcijfers van PSA naar buiten brengt. Maar in financiële kringen wordt inmiddels al getwijfeld of de overname überhaupt wel door gaat: "De vraag is hoe snel PSA er wel in zal slagen om de verliezen bij Opel tot staan te brengen. Sluiten van fabrieken lijkt de enige oplossing maar dat zal op enorme politieke weerstand stuiten. Als dat niet kan, dan heeft een overname eigenlijk geen zin," schreef een financieel analist al.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding