Verwacht wordt dat PSA-topman Carlos Tavares donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers zijn verdere plannen zal onthullen maar inmiddels is er al het één en ander uitgelekt. In de eerste plaats zou Tavares Opel als onafhankelijk bedrijf en merk in stand willen houden om de gemoederen in Duitsland en in Groot-Brittannië – de landen waar de meeste Opels/Vauxhalls worden gebouwd – wat te sussen. Tavares wil de Duitse vakbonden ook beloven dat hij de vier Opelfabrieken daar tot zeker 2020 ongemoeid laat.

Niet snoeien in Frankrijk 

Tegelijk zegt hij dan in Frankrijk zelf toe ook niet te snoeien bij Peugeot en Citroën. Na die toezeggingen lijkt de tegenstand van politici en vakbonden iets te bedaren. "Wij zijn bereid met hem om de tafel te gaan zitten en open en constructieve besprekingen te voeren," heeft Wolfgang Schaefer-Klug, de belangrijkste vakbondsvertegenwoordiger in de ondernemingsraad van Opel inmiddels verklaard. Dat alles betekent echter wel dat Tavares nauwelijks besparingen door kan voeren, iets wat toch een belangrijke voorwaarde vormt voor het succesvol integreren van beide bedrijven.