Volkswagen boekt over 2016 nettowinst van 2,8 miljard euro

En dat is een forse stijging ten opzicht van 2015, toen nog 5,5 miljard euro verlies werd gemaakt.

Volkswagen boekt over 2016 nettowinst van 2,8 miljard euro

Volkswagen meldde afgelopen vrijdag een stijging van de operationele winst voor afschrijvingen met 14 procent in 2016 ten opzichte van een jaar eerder tot 14,6 miljard euro. Onder de streep noteerde het bedrijf 2,8 miljard euro, na een verlies van 5,5 miljard euro in 2015. De omzet steeg met 1,9 procent tot 217 miljard euro.

De afboekingen voor het dieselschandaal bij Volkswagen zijn vorig jaar opgelopen met 6,4 miljard euro. Daarmee heeft de Duitse autogigant sinds de emissiefraude in september 2015 aan het licht kwam tot nu toe 22,6 miljard euro opzij gezet voor boetes, reparaties en juridische kosten.

De totale kosten voor Volkswagen door het gesjoemel met 11 miljoen dieselauto’s wereldwijd kunnen overigens nog veel hoger uitkomen. Alleen al in Noord-Amerika is het bedrijf aan boetes en reparaties meer dan 23 miljard dollar kwijt. Daarnaast lopen er nog honderden rechtszaken door gedupeerde beleggers en volgt er nog een strafzaak in Duitsland.

Volkswagen boekt over 2016 nettowinst van 2,8 miljard euro - Automobielmanagement.nl

Volkswagen boekt over 2016 nettowinst van 2,8 miljard euro

En dat is een forse stijging ten opzicht van 2015, toen nog 5,5 miljard euro verlies werd gemaakt.

Volkswagen boekt over 2016 nettowinst van 2,8 miljard euro

Volkswagen meldde afgelopen vrijdag een stijging van de operationele winst voor afschrijvingen met 14 procent in 2016 ten opzichte van een jaar eerder tot 14,6 miljard euro. Onder de streep noteerde het bedrijf 2,8 miljard euro, na een verlies van 5,5 miljard euro in 2015. De omzet steeg met 1,9 procent tot 217 miljard euro.

De afboekingen voor het dieselschandaal bij Volkswagen zijn vorig jaar opgelopen met 6,4 miljard euro. Daarmee heeft de Duitse autogigant sinds de emissiefraude in september 2015 aan het licht kwam tot nu toe 22,6 miljard euro opzij gezet voor boetes, reparaties en juridische kosten.

De totale kosten voor Volkswagen door het gesjoemel met 11 miljoen dieselauto’s wereldwijd kunnen overigens nog veel hoger uitkomen. Alleen al in Noord-Amerika is het bedrijf aan boetes en reparaties meer dan 23 miljard dollar kwijt. Daarnaast lopen er nog honderden rechtszaken door gedupeerde beleggers en volgt er nog een strafzaak in Duitsland.