Chrysler moest zelfs 28 procent inleveren, Fiat 19 procent terwijl Jeep bijna 15 procent minder auto’s verkocht. De daling past echter precies in de strategie van FCA om meer winstgevend zaken te doen. Dat leidde er toe dat er bijna een kwart minder auto’s werden verkocht aan fleet-bedrijven terwijl de daling bij de particuliere verkopen beperkt bleef tot drie procent.

Marktleider General Motors kwam er beter af met een plus van ruim vier procent naar 237.388 stuks. GM voegt daar aan toe dat de gemiddelde verkoopprijs met 34.900 dollar een nieuw record betekent. Ford leverde opnieuw in, dit keer vier procent. Bij Ford komt dat vooral doordat het huidige modellenaanbod nog altijd niet goed aansluit bij de veranderde vraag van de consument.

Volkswagen of America lijkt de grote winnaar want dat verkocht bijna 13 procent meer auto’s dan een jaar geleden. In het begin van vorig jaar had de Duitse fabrikant nog altijd wel veel last van dieselgate. Volkswagen Groep verkoopt alles bij elkaar nu weer meer dan 25.000 auto’s per maand aan de Amerikanen.