De omzet kwam met bijna 6,472 miljard 7,2 procent hoger uit, wat voor een deel te danken is aan de verkopen van de vorig jaar overgenomen specialist in kantoorartikelen Moleskine.

De autodivisie van d’Ieteren zag de omzet toenemen met 8,4 procent naar 3,114 miljard. De groep, die alle merken van de VW-groep voert, kon ondanks dieselgate met 122.489 stuks 6,5 procent meer auto’s verkopen. De groep deed het daarmee wel iets slechter dan de Belgische automarkt als geheel en zag daardoor haar marktaandeel dalen van 22,34 procent in 2015 naar 21,81 procent vorig jaar. Belron, de dochteronderneming die wereldwijd actief is in de sector autoglas, voerde de omzet met 4,6 procent op naar ruim 3,3 miljard euro.

"2016 was een zeer positief jaar voor de groep D’Ieteren. Zowel D’Ieteren Auto als Belron realiseerden een groei van de verkopen en een hoger aangepast bedrijfsresultaat. En er was de overname van Moleskine. D’Ieteren Auto profiteerde van sterke markttrends, een aantrekkelijke pijplijn van voertuigmodellen en de positieve effecten van zijn drie strategische prioriteiten. Belron bleef marktaandeel winnen op belangrijke markten voor de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing en werkte tegelijkertijd zijn nieuwe businessstrategie uit met het oog op een dienstuitbreiding toegespitst op het verschil maken door de problemen van mensen met veel zorg op te lossen", zegt de beursgenoteerde onderneming in het financiële bericht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding