Bovendien blijft Europa nog altijd compensatie eisen en viel de Duitse justitie juist deze week nog binnen bij Audi. Maar 2016 was al met al toch een ‘uitdagend en tegelijk opmerkelijk succesvol jaar’. "Dat geeft ons positief momentum en optimisme nu we de volgende fase van onze hervorming inzetten."

CEO Matthias Müller van Volkswagen AG zei dat bij de presentatie van het jaaroverzicht. Bij die gelegenheid verpakte de Duitse autogigant de feitelijke cijfers in verbazend veel woorden en toelichtingen. Daar is ook een reden voor, want volledig overtuigend zijn die cijfers nog niet. De omzet kwam met het wel astronomische bedrag van 217,3 miljard euro niet meer dan vier miljard euro hoger uit. Het merk Volkswagen droeg 105,7 miljard bij maar dat was 0,6 procent minder dan in 2015. Het financiële resultaat was een magere 0,2 miljard euro vergeleken bij 2,6 miljard een jaar eerder. In dat voorafgaande jaar waren de zaken wel vertroebeld door de opbrengst van de verkoop van het belang in Suzuki. De operationele winst zat met 7,1 miljard weer in het zwart, net als de marge die uitkwam op 3,3 procent tegen minus 1,9 procent in 2015. Dat kwam mede door veel lagere buitengewone lasten voor de nasleep van dieselgate, vorig jaar 6,4 miljard terwijl die post in 2015 nog op 16,9 miljard uitkwam. Een opmerkelijk detail is verder dat Audi, het tweede merk dat in dieselgate verstrikt is, de operationele winst en daarmee ook de operationele marge flink in zag zakken.

Maar, zoals gezegd, voor Müller lijkt het allemaal rozegeur en maneschijn. "We hebben de grootste transformatie ingezet uit onze geschiedenis en tegelijk betere gepresteerd dan velen voor mogelijk hielden." Financieel topman Frank Witter voegt daar ook de geruststelling aan toe ‘dat de cijfers aantonen dat de Groep zich financieel in goede toestand bevindt om de gevolgen van de dieselcrisis het hoofd te bieden.’ Wat de toekomst betreft, blijft Müller vasthouden aan de reeds eerder ingeslagen koers: Volkswagen wil een hoofdrol spelen in de nieuwe mobiliteit met elektrische auto’s op de voorgrond. "We zullen ook in 2025 één van de meest succesvolle autofabrikanten ter wereld blijven. Maar we zijn dan ook een toonaangevende internationale bieder van duurzame mobiliteit en we zullen de toon zetten voor nieuwe mobiliteitsdiensten. En wat minstens net zo belangrijk voor ons is: we zullen een rolmodel zijn op het gebied van bescherming van het milieu, veiligheid en integriteit."

De groep heeft wat al die nieuwe diensten en activiteiten betreft de laatste tijd ook een reeks grote en kleine stappen gezet. Wat markten betreft bevestigt Müller nog eens de eerder uitgelekte samenwerking met Tata Motors in India alsmede die met twee partners, FAW en JAC, in China. Al eerder sloot de vrachtwagendivisie een soortgelijke strategische alliantie met het Amerikaanse Navistar ‘die de deur heeft geopend voor de belangrijke markt in de VS voor commerciële voertuigen.’ In Geneve onthulde de Groep vorige week ook haar eigen autonoom rijdende vehicles – auto’s kan je ze eigenlijk niet noemen – onder de naam Sedric. Bovendien is net een apart bedrijf Autonomous Intelligent Driving GmbH opgezet, vreemd genoeg onder directe leiding van Audi. Zoals gezegd, dieselgate is achter de horizon verdwenen, als we tenminste de juridische en financiële nasleep even niet meerekenen.