Wie het pakket wil overnemen zit wel met een praktisch probleem want daar moet rond de 1,1 miljard euro voor worden neergeteld.

Piëch heeft zo’n 15 procent in handen van de familie-onderneming Porsche Automobile Holding die op zijn beurt een controlerend belang van 52 procent in Volkswagen AG heeft. Hij wil in ieder geval een groot pakket verkopen maar of dat om al zijn aandelen gaat is niet duidelijk. De overige nazaten van de grondleggers van de onderneming Ferdinand Porsche, die de rest van de holding in handen hebben, bekijken nu hoe ze de benodigde gelden op tafel kunnen krijgen. Lukt ze dat niet, dan dreigen externe aandeelhouders uit bijvoorbeeld China een flinke vinger in de pap te krijgen bij de grootste autofabrikant ter wereld.

Piëch trad in 2015 terug als topman na een hoog opgelopen conflict met de toenmalige CEO Martin Winterkorn. Eerder dit jaar beschuldigde hij Winterkorn en zijn collega’s maar ook andere familieleden zoals neef Wolfgang Porsche er van veel eerder op de hoogte te zijn geweest van dieselgate dan ze in het openbaar verklaren. Die beweringen worden tot nu toe fel ontkend door de betrokkenen en VW zelf maar dat heeft niet voorkomen dat de persoonlijke verhoudingen binnen de heersende families nu nog meer dan vroeger op scherp zijn gesteld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding