Meer dan 35.000 Britten willen Volkswagen vervolgen

Meer dan 35.000 Britse bezitters van een VW, Audi, Skoda of Seat hebben zich opgegeven voor een gezamenlijke rechtszaak – class action – tegen VW in hun land.

Meer dan 35.000 Britten willen Volkswagen vervolgen

Zij willen schadevergoeding of zelfs een terugkoopregeling omdat hun auto’s door dieselgate minder waard zijn geworden. Volgens de organiserende advocaten, Harcus Sinclair, kan het aantal deelnemers makkelijk oplopen tot 100.000. "We krijgen nog altijd zo’n 500 aanmeldingen per dag," zegt schade-advocaat Damon Parker.

Volgens Parker ‘is de actie begonnen toen een paar VW-rijders zich tot ons wendden omdat ze zich zorgen maakten over dieselgate’. "Ze zeiden dat ze die auto nooit zouden hebben gekocht als ze hadden geweten dat er mee gesjoemeld was waardoor ze meer luchtvervuiling veroorzaakten dan hen was voorgespiegeld. Vanuit dat kleine groepje is het steeds groter geworden en het aantal groeit ook nog steeds."

Harcus Sinclair stelt dat de auto’s niet rechtmatig op de weg mochten komen omdat ze niet aan de wettelijke eisen voldoen. Om die reden zou VW de eigenaren, naar Amerikaans voorbeeld, een terugkoopregeling of schadevergoeding moeten aanbieden. Anders dan in de VS heeft de Britse regering tot nu toe geen stappen tegen de Duitse autofabrikant ondernomen terwijl Londen dan ook niet van plan lijkt te zijn.

Meer dan 35.000 Britten willen Volkswagen vervolgen - Automobielmanagement.nl

Meer dan 35.000 Britten willen Volkswagen vervolgen

Meer dan 35.000 Britse bezitters van een VW, Audi, Skoda of Seat hebben zich opgegeven voor een gezamenlijke rechtszaak – class action – tegen VW in hun land.

Meer dan 35.000 Britten willen Volkswagen vervolgen

Zij willen schadevergoeding of zelfs een terugkoopregeling omdat hun auto’s door dieselgate minder waard zijn geworden. Volgens de organiserende advocaten, Harcus Sinclair, kan het aantal deelnemers makkelijk oplopen tot 100.000. "We krijgen nog altijd zo’n 500 aanmeldingen per dag," zegt schade-advocaat Damon Parker.

Volgens Parker ‘is de actie begonnen toen een paar VW-rijders zich tot ons wendden omdat ze zich zorgen maakten over dieselgate’. "Ze zeiden dat ze die auto nooit zouden hebben gekocht als ze hadden geweten dat er mee gesjoemeld was waardoor ze meer luchtvervuiling veroorzaakten dan hen was voorgespiegeld. Vanuit dat kleine groepje is het steeds groter geworden en het aantal groeit ook nog steeds."

Harcus Sinclair stelt dat de auto’s niet rechtmatig op de weg mochten komen omdat ze niet aan de wettelijke eisen voldoen. Om die reden zou VW de eigenaren, naar Amerikaans voorbeeld, een terugkoopregeling of schadevergoeding moeten aanbieden. Anders dan in de VS heeft de Britse regering tot nu toe geen stappen tegen de Duitse autofabrikant ondernomen terwijl Londen dan ook niet van plan lijkt te zijn.