DAF weer in ’t zwart na ‘boetejaar’

DAF Trucks heeft vorig jaar 390 miljoen nettowinst geboekt. Dat volgt op het megaverlies van 565 miljoen over 2015, dat grotendeels te wijten was aan een reservering van 850 miljoen wegens de toen nog dreigende kartelboete van de Europese Commissie.

Niet alleen was er vorig jaar geen sprake van zo’n enorme buitengewone last maar de boete viel ook nog eens 97,3 miljoen lager uit dan gevreesd wat in 2016 ten gunste van de winst kwam.

Marktleider

DAF Trucks in Eindhoven, dat behoort tot de Amerikaanse vrachtwagenbouwer Paccar, draaide een omzet van 4,8 miljard, 400 miljoen hoger dan in het voorafgaande jaar. Dat bedrag werd opgebracht door 46.000 zware trucks en 10.500 lichtere vrachtwagens. Dankzij de goede verkopen van zware vrachtwagens kon het bedrijf zijn Europese marktpositie met bijna een vol procentpunt opvoeren naar 15,5 procent. DAF zelf zegt marktleider te zijn in ons land, Groot-Brittannië, Polen, Hongarije en Bulgarije. Het doel om het marktaandeel naar 20 procent op te krikken lijkt echter voorlopig nog niet in zicht. Buiten Europa opende DAF Trucks een eigen vestiging in Turkije, deed het zijn entree op de markt in de Verenigde Arabische Emiraten en kon het in Brazilië het marktaandeel eveneens opvoeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

DAF weer in ’t zwart na ‘boetejaar’ - Automobielmanagement.nl

DAF weer in ’t zwart na ‘boetejaar’

DAF Trucks heeft vorig jaar 390 miljoen nettowinst geboekt. Dat volgt op het megaverlies van 565 miljoen over 2015, dat grotendeels te wijten was aan een reservering van 850 miljoen wegens de toen nog dreigende kartelboete van de Europese Commissie.

Niet alleen was er vorig jaar geen sprake van zo’n enorme buitengewone last maar de boete viel ook nog eens 97,3 miljoen lager uit dan gevreesd wat in 2016 ten gunste van de winst kwam.

Marktleider

DAF Trucks in Eindhoven, dat behoort tot de Amerikaanse vrachtwagenbouwer Paccar, draaide een omzet van 4,8 miljard, 400 miljoen hoger dan in het voorafgaande jaar. Dat bedrag werd opgebracht door 46.000 zware trucks en 10.500 lichtere vrachtwagens. Dankzij de goede verkopen van zware vrachtwagens kon het bedrijf zijn Europese marktpositie met bijna een vol procentpunt opvoeren naar 15,5 procent. DAF zelf zegt marktleider te zijn in ons land, Groot-Brittannië, Polen, Hongarije en Bulgarije. Het doel om het marktaandeel naar 20 procent op te krikken lijkt echter voorlopig nog niet in zicht. Buiten Europa opende DAF Trucks een eigen vestiging in Turkije, deed het zijn entree op de markt in de Verenigde Arabische Emiraten en kon het in Brazilië het marktaandeel eveneens opvoeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding