VW haalt acht miljard op met lening

Volkswagen is er met gemak in geslaagd acht miljard euro op te halen met een reeks obligatieleningen.

VW haalt acht miljard op met lening

VW mikte eerst voorzichtig op vier miljard maar verdubbelen bleek op de financiële markt geen enkel probleem te zijn. Sterker nog, beleggers hadden voor in totaal liefst 25 miljard ingetekend, wat volgens analisten aantoont dat VW het vertrouwen van de financiële wereld weer helemaal terug heeft. De leningen hebben een looptijd van twee tot tien jaar met bij de langste looptijd een rente van twee procent.

Beleggers in de rij

Na het bekend worden van het sjoemelschandaal in september 2015 raakte niet alleen de aandelenkoers van de VW-groep in vrije val maar zakte ook de koers van de uitstaande obligaties sterk in. Dat leidde er omgekeerd toe dat de rendementen op uitstaande leningen omhoog schoten en in sommige gevallen zelfs verdubbelden. De financiële wereld was vooral bang dat de Duitse autogigant ondanks de enorme kasstroom de miljardenschade door dieselgate niet zou kunnen betalen. Nu dat, althans tot nu toe, geen probleem blijkt te zijn en VW vorig jaar ook weer een uitstekend jaar heeft gedraaid, staan de obligatiebeleggers weer gretig in de rij.

VW haalt acht miljard op met lening - Automobielmanagement.nl

VW haalt acht miljard op met lening

Volkswagen is er met gemak in geslaagd acht miljard euro op te halen met een reeks obligatieleningen.

VW haalt acht miljard op met lening

VW mikte eerst voorzichtig op vier miljard maar verdubbelen bleek op de financiële markt geen enkel probleem te zijn. Sterker nog, beleggers hadden voor in totaal liefst 25 miljard ingetekend, wat volgens analisten aantoont dat VW het vertrouwen van de financiële wereld weer helemaal terug heeft. De leningen hebben een looptijd van twee tot tien jaar met bij de langste looptijd een rente van twee procent.

Beleggers in de rij

Na het bekend worden van het sjoemelschandaal in september 2015 raakte niet alleen de aandelenkoers van de VW-groep in vrije val maar zakte ook de koers van de uitstaande obligaties sterk in. Dat leidde er omgekeerd toe dat de rendementen op uitstaande leningen omhoog schoten en in sommige gevallen zelfs verdubbelden. De financiële wereld was vooral bang dat de Duitse autogigant ondanks de enorme kasstroom de miljardenschade door dieselgate niet zou kunnen betalen. Nu dat, althans tot nu toe, geen probleem blijkt te zijn en VW vorig jaar ook weer een uitstekend jaar heeft gedraaid, staan de obligatiebeleggers weer gretig in de rij.