Dat zegt topman Klaus Rosenfeld van de Duitse toeleverancier Schaeffler in een interview met Handelsblatt. Rosenfeld spreekt van een ‘acceleratie-scenario voor stroomauto’s’. Hij is wat die acceleratie betreft snel van gedachten veranderd want een jaar geleden ging Schaeffler er nog van uit dat in 2030 de meerderheid van de nieuwe auto’s nog altijd met een verbrandingsmotor uitgerust zou zijn. Rosenfeld is daar echter op terug gekomen gezien de vele plannen voor elektrische auto’s bij vrijwel alle grote fabrikanten, niet in het minst Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW in Duitsland zelf. "Bovendien gaan we ervan uit dat de regels (voor de uitstoot) nog scherper aangetrokken zullen worden."

De snelle overgang stelt Schaeffler zelf wel voor problemen. Het bedrijf levert nu vooral onderdelen voor verbrandingsmotoren. "We zullen zelf ook versneld in de elektromobiliteit gaan investeren. We willen de komende jaren ook 1.200 nieuwe ingenieurs aantrekken die zich moeten bezig houden met de ontwikkeling van e-assen en hybridemodules." Schaeffler heeft in ons land een vestiging van haar merkproducten FAG voor de auto-industrie in Barneveld.