De wereld verandert, vaak in een andere richting dan iedereen, ook de ‘experts’, voor zeker hield. Daar past de overname van Opel door PSA ook in.

Dat het eens zo machtige Opel, meer dan dertig jaar op rij het grootste merk in Nederland, wordt gekocht door de combi Citroën en Peugeot, automakers voor liefhebbers en Francofielen, kan er bij veel kenners niet in. Het verhaal van de lamme en de blinde ligt voor de hand. Maar is dat wel zo?
Het is blijkbaar moeilijk om de historie te wissen. Opel lijdt al jaren miljardenverliezen en PSA maakte afgelopen jaar 1,7 miljard euro winst. En met een koopsom van 2,2 miljard euro is de overname van Opel een koopje te noemen. Komt bij dat in de stal van Opel een kant en klare EV staat waarmee succes haast gegarandeerd lijkt.

Dat Opel dit jaar op het punt stond om winst te maken kon mevrouw Barra van GM blijkbaar niet overtuigen dat het wel goed komt met haar Duitse merk. De love baby werd ter adoptie afgestaan. Voor GM lijkt het een verregaande beslissing. De eigen GM-poort naar Europa wordt hiermee gesloten. Het merkenpallet van GM is namelijk te weinig interessant en Chevrolet, het merk waar het hier om draait, is te besmet en nog lang niet geschikt voor een grootschalige herintroductie.

Nu ken ik de eventuele geheime bijlagen van de PSA-GM overeenkomst niet, maar andersom kan de deal juist voor Opel wel een mooie weg naar onder andere de VS zijn.

Daar waar GM de deur gesloten hield kan PSA toegang bieden tot de Amerikaanse markt. En met het accent op de Duitse roots zou PSA hier ongetwijfeld een aantrekkelijke slag kunnen slaan. Klinkt logisch, maar wat is logisch. Denk aan Brexit en Trump.