Dieselgate? VW Group blijft geldmachine

De Volkswagen Group heeft in het eerste kwartaal een nettowinst gerealiseerd van 3,4 miljard euro, dat is bijna 44 procent meer dan een jaar eerder. De omzet nam met ruim 10 procent toe naar bijna 56,2 miljard terwijl de operationele marge een vol procentpunt hoger uitkwam op 7,8 procent.

VW en haar zustermerken verkochten in de eerste drie maanden 2,61 miljoen nieuwe voertuigen. Dat is een bescheiden 1,3 procent meer dan een jaar eerder. Uit die cijfers valt op te maken dat de gemiddelde verkoopprijs bij de Duitse groep hoger ligt dan vorig jaar.

Efficienter en productiever  

VW spreekt zelf van een sterk begin in een uitdagende en concurrerende omgeving. "Onze kwartaalcijfers zijn positief beinvloed door de sterke prestaties van de groepsmerken, de lancering van nieuwe en aansprekende modellen en solide verdiensten in West-Europa,” zegt CEO Matthias Müller.

"Onze activiteiten om de efficientie en productiviteit op alle gebieden binnen onze onderneming te verbeteren werpen ook hun vruchten af. We zijn bemoedigd door deze resultaten; die versterken onze intentie om met de Together Strategie 2025 door te gaan."

Dieselgate trekt nog altijd sporen binnen de VW groep, blijkt verder uit de details. Zo daalde de kasstroom bij de autodivisie van 3,9 miljard in het eerste kwartaal van 2016 naar 2,6 miljard nu door de ‘uitstroom’ van geld vanwege dieselgate. Verder investeerde de groep met 1,8 miljard euro ook ruim 13 procent minder in de autodivisie.

Dieselgate geen gevaar 

Dieselgate vormt echter geen gevaar voor het voortbestaan van het bedrijf, benadrukt financieel topman Frank Witter : ‘’De kwartaalcijfers bewijzen eens te meer de solide financiële fundering. Het feit dat we van het veilig stellen van onze financiele kracht altijd de topprioriteit hebben gemaakt betaalt zich nu terug. Hoewel het dieselprobleem dit boekjaar zal leiden tot een geld-uitstroom in de dubbele cijfers biedt de liquiditeit ons de financiele stabiliteit en flexibiliteit om over deze uitdaging heen te komen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Dieselgate? VW Group blijft geldmachine - Automobielmanagement.nl

Dieselgate? VW Group blijft geldmachine

De Volkswagen Group heeft in het eerste kwartaal een nettowinst gerealiseerd van 3,4 miljard euro, dat is bijna 44 procent meer dan een jaar eerder. De omzet nam met ruim 10 procent toe naar bijna 56,2 miljard terwijl de operationele marge een vol procentpunt hoger uitkwam op 7,8 procent.

VW en haar zustermerken verkochten in de eerste drie maanden 2,61 miljoen nieuwe voertuigen. Dat is een bescheiden 1,3 procent meer dan een jaar eerder. Uit die cijfers valt op te maken dat de gemiddelde verkoopprijs bij de Duitse groep hoger ligt dan vorig jaar.

Efficienter en productiever  

VW spreekt zelf van een sterk begin in een uitdagende en concurrerende omgeving. "Onze kwartaalcijfers zijn positief beinvloed door de sterke prestaties van de groepsmerken, de lancering van nieuwe en aansprekende modellen en solide verdiensten in West-Europa,” zegt CEO Matthias Müller.

"Onze activiteiten om de efficientie en productiviteit op alle gebieden binnen onze onderneming te verbeteren werpen ook hun vruchten af. We zijn bemoedigd door deze resultaten; die versterken onze intentie om met de Together Strategie 2025 door te gaan."

Dieselgate trekt nog altijd sporen binnen de VW groep, blijkt verder uit de details. Zo daalde de kasstroom bij de autodivisie van 3,9 miljard in het eerste kwartaal van 2016 naar 2,6 miljard nu door de ‘uitstroom’ van geld vanwege dieselgate. Verder investeerde de groep met 1,8 miljard euro ook ruim 13 procent minder in de autodivisie.

Dieselgate geen gevaar 

Dieselgate vormt echter geen gevaar voor het voortbestaan van het bedrijf, benadrukt financieel topman Frank Witter : ‘’De kwartaalcijfers bewijzen eens te meer de solide financiële fundering. Het feit dat we van het veilig stellen van onze financiele kracht altijd de topprioriteit hebben gemaakt betaalt zich nu terug. Hoewel het dieselprobleem dit boekjaar zal leiden tot een geld-uitstroom in de dubbele cijfers biedt de liquiditeit ons de financiele stabiliteit en flexibiliteit om over deze uitdaging heen te komen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding