Het lot van GM&S, fabrikant van metalen auto-onderdelen in La Souterraine in het centrum van Frankrijk, is een ‘testcase’ geworden voor de pas vorige week aangetreden minister voor economische zaken Bruno le Maire en daarmee voor de kersverse president Emmanuel Macron. GM&S is in surceance van betaling en dreigt om te vallen maar dat komt de nieuwe regering slecht uit. Daarom heeft Le Maire de grote nationale autofabrikanten zwaar onder druk gezet om meer bij de eveneens Franse toeleverancier te kopen.

Zowel Renault als PSA, die beide de Staat als aandeelhouder hebben, hebben nu aan die druk toegegeven. PSA zal voor 10 tot 12 miljoen per jaar extra bij GM&S inkopen terwijl Renault heeft beloofd haar opdrachten te verdubbelen tot 10 miljoen. ‘’Daarmee komt een omzet van 25 miljoen binnen bereik wat een goede basis is om het bedrijf voort te zetten en onderhandelingen te beginnen over een eventuele overname,” aldus Le Maire. De vakbonden vertrouwen het nog niet helemaal en die hebben daarom voor maandag een manifestatie aangekondigd in Poitiers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding