Analyse: Koningsdrama moet tij keren bij Ford

Hij krijgt net een goede week om zijn spullen te pakken. Mark Fields, sinds drie jaar president en CEO van Ford moet op 1 juni weg zijn. Hij wordt opgevolgd door Jim Hackett, pas een jaar bij Ford als hoofd van de afdeling smart mobility met autonoom rijden als belangrijkste job en daarvoor onder meer werkzaam als hoofd atletiek op de Universiteit van Michigan. Met de keus van die onbekende in de autowereld en de benoeming van drie onderkoningen op strategische posten probeert Ford het tij te keren.

Ford heeft veel te danken aan Fields, benadrukt bestuursvoorzitter Bill Ford in een verklaring. Hij wist het autobedrijf uit de grote recessie te tillen en kon vorig jaar een recordwinst van bijna 11 miljard dollar rapporteren. Maar aan de andere kant kon hij niet voorkomen dat datzelfde Ford snel aan het afglijden is. Op de nog altijd doorslaggevende markt in Noord-Amerika daalden de verkopen in april weer met ruim zeven procent terwijl er aan particulieren zelfs bijna elf procent minder auto’s werden verkocht. Erger nog was dat de winst over het eerste kwartaal liefst 35 procent lager uitkwam op 1,6 miljard dollar, hoewel dat wel in vergelijking was met het record van 2,4 miljard over dezelfde periode in succesjaar 2016. Hier in Europa zag Ford de winst nog sterker dalen van 434 naar 176 miljoen dollar. Bovendien verkocht Ford in april in ons werelddeel ruim elf procent minder auto’s dan een jaar eerder terwijl grote concurrenten als Peugeot, Renault of Fiat de schade tot een paar procenten wisten te beperken.

Fields kwam, zoals een goede CEO betaamt, met een reeks argumenten aandragen. Hij had hoge kosten moeten maken voor terugroepacties, moest veel investeren in nieuwe producten en nieuwe diensten – zoals de smart mobility waar z’n opvolger zich mee bezig hield – terwijl ook metaal en andere grondstoffen duurder waren. Wat Europa betreft geeft Ford de schuld graag aan Brexit wat zeker 300 miljoen euro per jaar extra kost. Maar al die redenen konden niet voorkomen dat de aandelenkoers van Ford onder zijn bewind met 36 procent omlaag is geduikeld. Dat betekent onder meer, zoals gemeld, dat Tesla op Wall Street nu meer waard is dan de grondlegger van de moderne auto-industrie.

Voor Bill Ford, zelfs met z’n familieleden nog altijd de grootste aandeelhouder, was de maat nu vol. "Als familie willen we dat de koers omhoog gaat, al ons geld zit in het bedrijf," zei hij twee weken geleden tijdens de jaarvergadering waar Fields een stortvloed aan kritiek over zich heen kreeg. Nu moet Fields na 28 jaar bij de baas zijn biezen pakken, met nauwelijks een opzegtermijn maar volgende week al. Bill wil hem nog wel wat gebruikelijke mooie woorden toevoegen maar verder is daar het gat van de deur.
Maar wat nu? Fields werd onder meer verweten dat hij kapitalen besteedde aan autonoom rijden en smart mobility en nu wordt juist de man die dat werk leidt tot nieuwe topman bevorderd. Die Jim Hackett staat wel bekend als turnaround manager maar hij heeft nauwelijks ervaring in de autowereld. Voor hij naar Ford kwam leidde hij Steelcase, een fabrikant van kantoormeubelen, en was hij ‘interim atletics director’ in Michigan. Samen met Bill Ford moet hij nu de onderneming efficiënter maken, het hele bedrijf moderniseren en Ford ook klaarstomen voor de toekomst. Of dat betekent dat er nog meer geld gaat naar elektrisch en autonoom rijden is nog niet uitgesproken.

Omdat Ford, Bill dus, het kennelijk toch niet helemaal vertrouwd, krijgt Hackett drie onder-pausen: Jim Harley – sinds 2015 directeur Europa, Midden-Oosten en Afrika – als nieuwe directeur wereldwijde markten, Joe Hinrichs – nu baas van Noord-Amerika – als verantwoordelijke voor wereldwijde operationele activiteiten en Marcy Klevorn – sinds januari Chief Information Officer – als directeur mobiliteit. Bovendien komt er ook een nieuwe baas voor communicatie en één voor data en analyse. Dat nieuwe team zal ongetwijfeld moeten snijden in het personeelsbestand. Een week of drie geleden dook in gerenommeerde media het bericht op dat Ford 20.000 banen wil schrappen, iets wat tot nu toe niet bevestigd is. Dat team zal ook verder moeten investeren in autonoom én elektrisch rijden, iets waar Fields naar buiten toe minder juichend over was dan collega’s als Matthias Mülller van Volkswagen of Dieter Zetsche van Mercedes-Benz. En tenslotte moet Ford zeker in Europa opboksen tegen de steeds sterkere anti-diesellobby. En tegen Brexit, maar daar had Fields zelf al voor gewaarschuwd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Analyse: Koningsdrama moet tij keren bij Ford - Automobielmanagement.nl

Analyse: Koningsdrama moet tij keren bij Ford

Hij krijgt net een goede week om zijn spullen te pakken. Mark Fields, sinds drie jaar president en CEO van Ford moet op 1 juni weg zijn. Hij wordt opgevolgd door Jim Hackett, pas een jaar bij Ford als hoofd van de afdeling smart mobility met autonoom rijden als belangrijkste job en daarvoor onder meer werkzaam als hoofd atletiek op de Universiteit van Michigan. Met de keus van die onbekende in de autowereld en de benoeming van drie onderkoningen op strategische posten probeert Ford het tij te keren.

Ford heeft veel te danken aan Fields, benadrukt bestuursvoorzitter Bill Ford in een verklaring. Hij wist het autobedrijf uit de grote recessie te tillen en kon vorig jaar een recordwinst van bijna 11 miljard dollar rapporteren. Maar aan de andere kant kon hij niet voorkomen dat datzelfde Ford snel aan het afglijden is. Op de nog altijd doorslaggevende markt in Noord-Amerika daalden de verkopen in april weer met ruim zeven procent terwijl er aan particulieren zelfs bijna elf procent minder auto’s werden verkocht. Erger nog was dat de winst over het eerste kwartaal liefst 35 procent lager uitkwam op 1,6 miljard dollar, hoewel dat wel in vergelijking was met het record van 2,4 miljard over dezelfde periode in succesjaar 2016. Hier in Europa zag Ford de winst nog sterker dalen van 434 naar 176 miljoen dollar. Bovendien verkocht Ford in april in ons werelddeel ruim elf procent minder auto’s dan een jaar eerder terwijl grote concurrenten als Peugeot, Renault of Fiat de schade tot een paar procenten wisten te beperken.

Fields kwam, zoals een goede CEO betaamt, met een reeks argumenten aandragen. Hij had hoge kosten moeten maken voor terugroepacties, moest veel investeren in nieuwe producten en nieuwe diensten – zoals de smart mobility waar z’n opvolger zich mee bezig hield – terwijl ook metaal en andere grondstoffen duurder waren. Wat Europa betreft geeft Ford de schuld graag aan Brexit wat zeker 300 miljoen euro per jaar extra kost. Maar al die redenen konden niet voorkomen dat de aandelenkoers van Ford onder zijn bewind met 36 procent omlaag is geduikeld. Dat betekent onder meer, zoals gemeld, dat Tesla op Wall Street nu meer waard is dan de grondlegger van de moderne auto-industrie.

Voor Bill Ford, zelfs met z’n familieleden nog altijd de grootste aandeelhouder, was de maat nu vol. "Als familie willen we dat de koers omhoog gaat, al ons geld zit in het bedrijf," zei hij twee weken geleden tijdens de jaarvergadering waar Fields een stortvloed aan kritiek over zich heen kreeg. Nu moet Fields na 28 jaar bij de baas zijn biezen pakken, met nauwelijks een opzegtermijn maar volgende week al. Bill wil hem nog wel wat gebruikelijke mooie woorden toevoegen maar verder is daar het gat van de deur.
Maar wat nu? Fields werd onder meer verweten dat hij kapitalen besteedde aan autonoom rijden en smart mobility en nu wordt juist de man die dat werk leidt tot nieuwe topman bevorderd. Die Jim Hackett staat wel bekend als turnaround manager maar hij heeft nauwelijks ervaring in de autowereld. Voor hij naar Ford kwam leidde hij Steelcase, een fabrikant van kantoormeubelen, en was hij ‘interim atletics director’ in Michigan. Samen met Bill Ford moet hij nu de onderneming efficiënter maken, het hele bedrijf moderniseren en Ford ook klaarstomen voor de toekomst. Of dat betekent dat er nog meer geld gaat naar elektrisch en autonoom rijden is nog niet uitgesproken.

Omdat Ford, Bill dus, het kennelijk toch niet helemaal vertrouwd, krijgt Hackett drie onder-pausen: Jim Harley – sinds 2015 directeur Europa, Midden-Oosten en Afrika – als nieuwe directeur wereldwijde markten, Joe Hinrichs – nu baas van Noord-Amerika – als verantwoordelijke voor wereldwijde operationele activiteiten en Marcy Klevorn – sinds januari Chief Information Officer – als directeur mobiliteit. Bovendien komt er ook een nieuwe baas voor communicatie en één voor data en analyse. Dat nieuwe team zal ongetwijfeld moeten snijden in het personeelsbestand. Een week of drie geleden dook in gerenommeerde media het bericht op dat Ford 20.000 banen wil schrappen, iets wat tot nu toe niet bevestigd is. Dat team zal ook verder moeten investeren in autonoom én elektrisch rijden, iets waar Fields naar buiten toe minder juichend over was dan collega’s als Matthias Mülller van Volkswagen of Dieter Zetsche van Mercedes-Benz. En tenslotte moet Ford zeker in Europa opboksen tegen de steeds sterkere anti-diesellobby. En tegen Brexit, maar daar had Fields zelf al voor gewaarschuwd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding