De verkoop van nieuwe personenauto’s levert een alsmaar kleinere winst op en dus zoeken de fabrikanten en hun dealers het nog meer in aftersales, zegt het Duitse onderzoeksbureau BBE Automotive.

"De fabrikanten zullen in de toekomst de tweede, derde en vierde bezitter van een auto niet meer aan de vrije onderhouds- en onderdelenmarkt overlaten," aldus Markus Frömgen van BBE. "Hun doel is de klanten gedurende de gehele levenscyclus van een voertuig aan zich te binden, van de verkoop via de service tot aan het inruilen voor een nieuwe wagen." Die ontwikkeling wordt nog bevorderd door langere garantietermijnen en door speciale diensten zoals Service&Smile van Mercedes, Euro Repar bij Peugeot en Economy Service van Volkswagen. "Met hun loyaliteits- en klantenconcepten willen de autofabrikanten de naar de vrije werkplaats afgedwaalde klanten weer terug zien te winnen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding